کلم بروکسل چیست و چه خواصی دارد

عباس فتوتیعباس فتوتی

کلم بروکسل از خانواده شب بویان ( کلمیان ) است و ظاهر و طعمی مشابه کلم پیچ و گل کلم دارد. این کلم های بامزه می توانند یک منبع مغذی جانبی و یا اصلی در وعده های غذایی شما باشند. کلم های بروکسل حاوی سطح بالایی از مواد مغذی و مورد نیاز بدن هستند که می توانند روی سلامت شما تاثیرات مثبتی بگذارند. ما در ادامه این مقاله شما را با چندتا تا از خواص شگفت انگیز مصرف کلم بروکسل آشنا می کنیم :

royaltaam

کلم بروکسل سرشار از مواد مغذی است

کلم بروکسل کالری کمی دارد اما سطح فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی در آن بسیار بالاست. سطح مغذی بودن 78 گرم کلم بروکسل پخته ( نصف لیوان ) در ادامه مشخص شده است :

  • کالری : 28
  • پروتئین : 2 گرم
  • کربوهیدرات : 6 گرم
  • فیبر : 2 گرم
  • ویتامین کا  : 137 درصد RDI
  • ویتامین سی : 81 درصد RDI
  • ویتامین آ : 12 درصد RDI
  • فولات : 12 درصد RDI
  • منیزیم : 9 درصد RDI

همانطور که مشاهده کردید، کلم بروکسل یک منبع غنی ویتامین K می باشد که برای لخته شدن خون در هنگام بروز جراحت و سلامت استخوان ها ضروریست. یکی دیگر از مواد مغذی که در کلم بروکسل بسیار یافت می شود ویتامین C است که یک آنتی اکسیدان محسوب می شود و به جذب آهن، ترمیم بافت های آسیب دیده و عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

یکی دیگر از مواد معدنی مهم که در کلم بروکسل یافت می شود، فیبر است که به سلامت روده و قلب کمک بزرگی می کند. در نهایت از مواد مغذی دیگری که سطح بسیار کمی از آن ها در کلم بروکسل یافت می شود می توان به ویتامین B6، پتاسیم، آهن، تیامین، منیزیم و فسفر اشاره کرد.

 کلم بروکسل سرشار از آنتی اکسیدان است

کلم بروکسل خواص بسیار زیادی دارد، اما سطح بالای آنتی اکسیدان های آن یکی از خواصی است که به شکل واضح و چشمگیر قابل مشاهده است. آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که موجب کاهش سطح استرس اکسیداتیو بدن شما می شوند و خطر ابتلا به بیماری های مزمن را در بدن شما کاهش می دهند.

یک آزمایش نشان می دهد که افرادی که در طول روز، 300 گرم ( معادل 2 لیوان ) کلم بروکسل میل می کنند، احتمال مورد آسیب قرار گرفتن سلول های بدنشان توسط استرس اکسیداتیو را تا 28 درصد کاهش می دهند. یکی دیگر از آنتی اکسیدان هایی که در کلم بروکسل یافت می شود، آنتی اکسیدان        ” کامفرول ” است که بر اساس مطالعات دانشمندان، دارای خواص بسیاری برای سلامتی بدن هستند.

آنتی اکسیدان کامفرول می تواند از رشد سلول های سرطانی جلوگیری کرده، التهاب بدن را کاهش داده و بطور کلی موجب تنظیم روند رشد سلول های بدن شود.

در نهایت می توان نتیجه گیری کرد که اضافه کردن کلم بروکسل به یک برنامه غذایی سرشار از میوه و سبزیجات، می تواند بیشتر آنتی اکسیدان های مورد نیاز بدن شما را تامین کند.

 کلم بروکسل می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد

برخی تحقیقات نشان می دهند که سطح بالای آنتی اکسیدان های موجود در کلم بروکسل ( که در بالا به آنها اشاره شد )، می تواند موجب کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها شود. دلایل مختلفی برای این موضوع وجود دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد :

یک آزمایش در سال 2008، نشان داده است که خوردن کلم بروکسل می تواند از بروز عوامل سرطان زا جلوگیری کرده و موجب کاهش آسیب های اکسیداتیو به سلول های بدن شود.

یک آزمایش کوچک تر نشان داده است که خوردن کلم بروکسل می تواند موجب افزایش آنزیم های سم زدایی در بدن شود که از بروز سرطان جلوگیری می کنند.

محققان و دانشمندان این فرضیه را مطرح کرده اند که مصرف کلم بروکسل به شکل روزانه و منظم می تواند موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ شود، با این حال برای تایید این فرضیه به تحقیقات و آزمایشات بیشتری نیاز است. پس می توان این نتیجه گیری را کرد که مصرف کلم بروکسل می تواند خواص متعددی از جمله کاهش خطر ابتلا به سرطان را به همراه داشته باشد و شما با اضافه کردن آن به برنامه غذایی خود، نه تنها خطری را به برنامه غذایی خود وارد نکرده اید، بلکه از بروز برخی خطرات نیز، جلوگیری کرده اید!

 
 

 

 

کلم بروکسل سرشار از فیبر است

بعد از آنتی اکسیدان ها، دومین ماده مغذی که به شکل چشمگیری در کلم بروکسل یافت می شود، بدون شک فیبر است. تنها 78 گرم ( نصف لیوان ) کلم بروکسل پخته حاوی 2 گرم فیبر است، به عبارت دیگر، نصف لیوان کلم بروکسل می تواند 8 درصد از فیبر مورد نیاز شما در طول روز را تامین کند.

فیبر یکی از مواد مغذی دیگری است که برای بدن شما ضروری است و توجه به آن در رژیم غذایی خود می تواند فواید زیادی را برای سلامتتان به همراه داشته باشد. تحقیقات نشان می دهند که جذب فیبر می تواند به رفع یبوست کمک کند. فیبر همچنین می تواند باکتری مفید مورد نیاز روده را تامین کند و در نتیجه، به گوارش بهتر غذا در بدن شما کمک کند.

افزایش میزان فیبر دریافتی بدن با فواید دیگری هم برای بدن در ارتباط است، از جمله کاهش خطر ابتلا به عارضه های قلبی و تنظیم بهتر قند خون. دانشمندان پیشنهاد می کنند که هر زن به طور متوسط، 25 گرم و هر مرد به طور متوسط، 38 گرم فیبر میل کند.

خوردن کلم بروکسل در کنار دیگر منابع فیبر نظیر میوه ها، سبزیجات و غلات می تواند فیبر مورد نیاز بدن شما را تامین کند.

 کلم بروکسل سرشار از ویتامین K است

کلم بروکسل ها یک منبع غنی ویتامین K هستند. در واقع، تنها 78 گرم ( نصف لیوان ) کلم بروکسل پخته می تواند 137 درصد ویتامین K مورد نیاز بدن شما در طول روز را تامین کند. این ماده مغذی مهم نقش بسیار حیاتی ای را در بدن شما ایفا می کند.

ویتامین K برای انعقاد خون ضروریست و انعقاد خون برای لخته شدن خون و جلوگیری از خونریزی ضروریست. ویتامین K همچنین نقش مهمی را در رشد استخوان ها ایفا می کند و می تواند از پوکی استخوان جلوگیری کند.

یک نمونه آزمایش از میان 70 تحقیق نشان می دهد که استفاده ازمکمل های ویتامین K و افزایش ویتامین K دریافتی بدن می تواند به استحکام بیشتر استخوان ها کمک کرده و خطر شکستن استخوان ها را در افراد کاهش دهد. پس بطور کلی می توان گفت که افزایش ویتامین K دریافتی بدن می تواند مزایای خوبی را به همراه داشته باشد و برای جلوگیری از برخی خطرات ضروریست.

 کلم بروکسل می تواند موجب تنظیم سطح قند خون شود

در کنار تمامی خواص مهم و خارق العاده کلم بروکسل، می توان به ثابت نگه داشتن سطح قند خون توسط آن نیز اشاره کرد.

تحقیقات متعددی به این موضوع اشاره کردند که خوردن سبزیجات چلیپایی همانند کلم بروکسل می تواند موجب کاهش خطر ابتلا به دیابت شود. این موضوع به احتمال زیاد با سطح بالای فیبر کلم بروکسل در ارتباط است. حرکت فیبر در بدن آهسته و بدون نیاز به گوارش است، فیبر همچنین می تواند موجب کاهش روند جذب قند توسط بدن شود.

کلم بروکسل همچنین حاوی ” اسید آلفا لیپوئیک ” است، یک آنتی اکسیدان که به طور گسترده تاثیرات مثبتی را بر روی قند خون و انسولین می گذارد. انسولین یک هورمون است که موظف است تا قند را از خون شما به سلول هایتان بفرستد و مسئولیت تنظیم قند خون شما را بر عهده دارد.

در یک آزمایش، 12 بیمار دیابتی با دریافت مکمل های اسید آلفا لیپوئیک توانستند به تنظیم سطح قند خون خود کمک کرده و حساسیت انسولینی را در بدن خود افزایش دهند. محققان بر این باورند که اسید آلفا لیپوئیک این اجازه را به انسولین می دهد تا به شکل موثر تری به کاهش قند خون بپردازد.

با خوردن بیشتر کلم بروکسل، میزان اسید آلفا لیپوئیک دریافتی بدن شما افزایش پیدا می کند و در نتیجه، سطح قند خون شما تنظیم شده و خطر ابتلا به دیابت در شما کاهش پیدا می کند.

 کلم بروکسل حاوی امگا-3 گیاهی است

تامین اسید های چرب امگا-3 بدن برای کسانی که ماهی وغذا های دریایی نمی خورند می تواند یک چالش دشوار باشد. غذا های گیاهی تنها حاوی ” آلفا لینولنیک اسید ” یا “ALA” هستند، نمونه ای از اسید های چرب امگا-3 که به اندازه امگا-3 موجود در ماهی ها و غذا های دریایی موثر نیستند.

دلیل تاثیر کمتر این امگا-3 بر روی بدن این است که ALA به طور مستقیم مورد استفاده بدن قرار نمی گیرد و ابتدا باید به یک فرم فعال تر از امگا-3 تبدیل شود، نکته مهم این است که کمیت این ماده مغذی با تبدیل به یک فرم دیگر کاهش پیدا می کند. در نتیجه شما نیاز دارید تا ALA بیشتری را دریافت کرده تا بتوانید امگا-3 مورد نیاز بدن خود را تامین کنید.

با توجه به توضیحات بالا، شما برای تامین امگا-3 مورد نیاز بدن خود از یک منبع گیاهی، با چالش های بسیاری رو به رو هستید. اما جای نگرانی وجود ندارد، چرا که کلم بروکسل یک منبع غنی و مناسب برای تامین امگا-3 بدن شما می باشد، به عبارت دیگر در هر 78 گرم کلم بروکسل پخته، حدودا 135 میلی گرم ALA وجود دارد!

از خواص امگا-3 برای بدن، می توان به کاهش میزان تری گلیسیرید خون، کاهش مقاومت بدن در برابر ترشح هورمون انسولین و کاهش التهاب اشاره کرد. در نهایت می توان به این نتیجه رسید که شما با اضافه کردن چند وعده کلم بروکسل پخته یا خام به رژیم غذایی خود در طول هفته، می توانید امگا-3 مورد نیاز خود را از این منبع گیاهی دریافت کنید.

کلم بروکسل می تواند موجب کاهش التهاب شود

التهاب یکی از واکنش های عادی سیستم ایمنی بدن شماست، اما التهاب مزمن یک نمونه خطرناک از التهاب است که موجب افزایش خطر ابتلا به سرطان، دیابت و عارضه های قلبی می شود.

یک آزمایش بر روی سبزیجات چلیپایی همانند کلم بروکسل نشان می دهد که آنها در ساختار خود، دارای خواص ضد التهابی هستند.

یک آزمایش بزرگ دیگر نشان می دهد که خوردن بیشتر سبزیجات چلیپایی می تواند با کاهش علائم التهاب در خون شما همراه باشد. بهتر است این نکته را اضافه کنیم که کلم بروکسل به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های مختلف در بافت خود، می تواند به خنثی کردن رادیکال های آزادی که موجب التهاب می شود کمک کند.

تحقیقات متعددی نشان داده اند که کامفرول، یکی از آنتی اکسیدان های اصلی موجود در کلم بروکسل دارای ساختار ضد التهابی است.

با توجه به اطلاعاتی که در بالا به آن ها اشاره شد، یک رژیم غذایی که سرشار از سبزیجات چلیپایی است می تواند باعث کاهش التهاب و خطر ابتلا به بیماری های التهابی شود.

کلم بروکسل سرشار از ویتامین C است

هر 78 گرم کلم بروکسل، می تواند 81 درصد ویتامین C مورد نیاز بدن شما را تامین کند. ویتامین C برای رشد و ترمیم بافت های بدن شما ضروری است. این ویتامین همچنین می تواند همانند یک آنتی اکسیدان عمل کند و در تولید پروتئین هایی همانند کلاژن و تقویت ایمنی بدن شما نقش مهمی را ایفا کند.

یک آزمایش که شامل بیش از 11 هزار نمونه مختلف بوده است، نشان می دهد که یکی از خواص ویتامین C، کاهش دوره سرماخوردگی معمولی است. ویتامین C همچنین می تواند جذب آهنی که در گیاهان یافت می شود را برای بدن راحت تر کند. یک آزمایش دیگر که برای تایید این موضوع انجام شده است نشان می دهد که جذب 100 میلی گرم ویتامین C می تواند جذب آهن گیاهی را برای بدن تا 67 درصد راحت تر و بیشتر کند.

ویتامین C در بیشتر میوه ها و سبزیجات یافت می شوند، اما بروکسل یکی از غنی ترین منابع ویتامین C است که میان آنها یافت می شود. شما با اضافه کردن تنها 2 وعده کلم بروکسل به رژیم غذایی خود می توانید ویتامین C مورد نیاز بدن خود در طول هفته را تامین کنید.

چگونه از کلم بروکسل در رژیم غذایی خود استفاده کنیم ؟

با توجه به مواردی که در بالا به آنها اشاره شد، می توان این موضوع را تائید کرد که کلم بروکسل یک انتخاب سالم برای اضافه کردن به رژیم غذایی است. این کلم را می توان به راحتی در میان وعده ها جای داد. بیشتر مردم دوست دارند تا کلم بروکسل خود را آبپز کنند، برشته کنند، تفت داده و یا به طور خام میل کنند.

برای درست کردن یک میان وعده ساده با کلم بروکسل، ابتدا سر و ته آن را جدا کرده و آن را با روغن زیتون، نمک و فلفل مرینیت کنید. سپس آن ها را تا زمانی که ترد شوند برشته کنید. شما همچنین می توانید کلم بروکسل را به پاستا، سالاد و… اضافه کنید.

 
 

 

 

دسته بندی تغذیه و سلامتی کتاب رویال طعم
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
No products in the cart.
ورود به سایت