دارچین و خواص اثبات شده آن

عباس فتوتیعباس فتوتی

دارچین یک ادویه بسیار خوش طعم است و هزاران سال است که به دلیل خواص دارویی توجه بوده. تولید اين ادويه بيشتر مخصوص هند و چين است زيرا كه درختان هميشه سبز دارچين در اين دو كشور بيشتر است.درختي ٥ تا ٧ متري است و از لحاظ بوم شناسي متعلق به سريلانكاست وبهترين آنها دارچين هاي سيلاني است . پوسته ي اين درخت كه رنگ قهوه اي دارد بعنوان ادويه استفاده ميشود. بعد از گذشت دو سال از کاشت درخت آن را از نزدیک زمین قطع کرده و در سال آینده شاخه‌هائی را که از کناره تنه اصلی رشد کرده بریده و پوسته آن را خارج کرده و بلافاصله خشک می‌کنند و سپس در قطعات ریز بریده و فروخته می‌شود .  استفاده از دارچین در انواع غذاها ، شیرینی ها و دسرها رایج است و نه تنها به عنوان ادويه بلكه بخاطر خواص درماني بسياري كه دارد نوعي دارو نیز بحساب مي آید .

علم مدرن، اکنون آنچه را که مردم برای سال‌ها می‌شناختند تأیید کرده است. در این مقاله 10 مزیت دارچین را که توسط تحقیقات علمی تأیید شده است، بررسی میکنیم:

1-دارچین دارای خواص دارویی قوی است

دارچین ادویه‌ای است که از پوست داخلی درخت دارچین به دست می‌آید و قدمت آن به مصر باستان می‌رسد. قبلاً کمیاب و با ارزش بود و به عنوان هدیه ای مناسب برای پادشاهان در نظر گرفته می شد اما این روزها دارچین ارزان است و در هر سوپرمارکتی موجود و به عنوان یک ماده در غذاها و دستور العمل های مختلف استفاده می شود. دو نوع اصلی دارچین وجود دارد:

  • دارچین سیلان: همچنین به عنوان دارچین “واقعی” شناخته می شود.
  • دارچین کاسیا: نوع رایج‌تری که امروزه وجود دارد و مردم معمولاً از آن به عنوان دارچین یاد می‌کنند.

دارچین از بریدن ساقه درختان دارچین تهیه می شود؛ سپس پوست داخلی آن استخراج می شود و قسمت های چوبی آن جدا می شود بعد آن را خشک کرده ، و به شکل نوارهای رول شده در می آیند که به آن چوب دارچین می گویند. از آسیاب کردن این چوب ها پودر دارچین را بدست میآید. بو و طعم متمایز دارچین به دلیل قسمت روغنی آن است که در ترکیب سینامالدئید بسیار زیاد است. دانشمندان بر این باورند که این ترکیب مسئول بیشتر اثرات قدرتمند دارچین بر سلامت و متابولیسم است.

2-دارچین سرشار از آنتی اکسیدان است

آنتی اکسیدان ها از بدن شما در برابر آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کنند. دارچین مملو از آنتی اکسیدان های قدرتمندی مانند پلی فنول ها است. در مطالعه ای که فعالیت آنتی اکسیدانی 26 ادویه را مقایسه کرد، دارچین به عنوان برنده اصلی شناخته شد. در واقع، دارچین آنقدر قدرتمند است که میتوان از دارچین به عنوان یک نگهدارنده طبیعی مواد غذایی استفاده کرد.

3-دارچین خاصیت ضد التهابی دارد

التهاب فوق العاده مهم است؛ به بدن شما کمک می کند تا با عفونت ها مبارزه کند و آسیب بافتی را ترمیم کند. با این حال، التهاب زمانی که مزمن باشد و علیه بافت های بدن شما باشد می تواند به یک مشکل تبدیل شود. دارچین ممکن است در این زمینه مفید باشد. مطالعات نشان می دهد که این ادویه و آنتی اکسیدان های آن دارای خواص ضد التهابی قوی هستند.

4-دارچین ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد

دارچین با کاهش خطر بیماری قلبی، شایع ترین علت مرگ زودرس در جهان، مرتبط است. در افراد مبتلا به دیابت نوع 2، 1 گرم یا حدود نیم قاشق چای خوری دارچین در روز اثرات مفیدی بر نشانگرهای خون دارد. سطح کلسترول تام، کلسترول بد LDL”” و تری گلیسیرید را کاهش می دهد، در حالی که کلسترول خوب “HDL” ثابت می ماند. اخیراً، یک مطالعه مروری بزرگ به این نتیجه رسید که دوز دارچین فقط 120 میلی گرم در روز می تواند این اثرات را داشته باشد. در این مطالعه، دارچین همچنین سطح کلسترول خوب را افزایش داد. در مطالعات حیوانی، نشان داده شده است که دارچین فشار خون را کاهش می دهد. با توجه به همه این عوامل ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را به شدت کاهش دهند.

5-دارچین می تواند حساسیت به هورمون انسولین را بهبود بخشد

انسولین یکی از هورمون‌های کلیدی است که متابولیسم و مصرف انرژی را تنظیم می‌کند. همچنین برای انتقال قند خون از جریان خون به سلول‌های شما ضروری است. مشکل این است که بسیاری از افراد در برابر اثرات انسولین مقاوم هستند و در نتیجه به بیماری های جدی مانند سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 مبتلا میشوند. خبر خوب این است که دارچین می تواند به طور چشمگیری مقاومت به انسولین را کاهش دهد و به این هورمون مهم کمک می کند تا کار خود را انجام دهد. با افزایش حساسیت به انسولین، دارچین می تواند سطح قند خون را کاهش دهد.

6-دارچین سطح قند خون را پایین می آورد و اثر ضد دیابتی قوی دارد

دارچین به دلیل خاصیت پایین آورنده قند خون معروف است. دارچین علاوه بر اثرات مفید بر مقاومت به انسولین، می تواند قند خون را با چندین مکانیسم دیگر کاهش دهد:

  • نشان داده شده است که دارچین میزان گلوکزی را که پس از یک بار مصرف به جریان خون وارد می شود کاهش می دهد. این کار را بر اثر تداخل با آنزیم های گوارشی متعدد انجام می دهد، که تجزیه کربوهیدرات ها را در دستگاه گوارش شما کند می کند.
  • ترکیبی در دارچین می تواند با تقلید از انسولین (کندتر از خود انسولین) بر روی سلول ها تأثیر بگذارد. مطالعات انسانی متعددی اثرات ضد دیابتی دارچین را تایید کرده است، این نشان می دهد که می تواند سطح قند خون ناشتا را 10 تا 29 درصد کاهش دهد. دوز موثر معمولاً 1 تا 6 گرم یا حدود 0.5 تا 2 قاشق چای خوری دارچین است.

7-دارچین اثرات مفیدی بر بیماری های عصبی دارد

بیماری های عصبی با از دست دادن ساختار یا عملکرد سلول های مغز مشخص می شوند. بیماری آلزایمر و پارکینسون دو مورد از رایج ترین انواع آن هستند. به نظر می رسد دو ترکیب موجود در دارچین از تجمع پروتئینی به نام تاو در مغز جلوگیری می کند که یکی از علائم بیماری آلزایمر است. در یک مطالعه روی موش های مبتلا به بیماری پارکینسون، دارچین به محافظت از نورون ها، نرمال کردن سطوح انتقال دهنده های عصبی و بهبود عملکرد حرکتی کمک کرد.

8-دارچین در برابر سرطان از شما محافظت میکند

سرطان یک بیماری جدی است که با رشد سلولی کنترل نشده مشخص می شود. دارچین به طور گسترده برای پیشگیری و درمان سرطان مورد مطالعه قرار گرفته است. به طور کلی، شواهد به مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی محدود شده است، که نشان می دهد عصاره دارچین ممکن است در برابر سرطان از شما محافظت کند. اینگونه که با کاهش رشد سلول های سرطانی و تشکیل رگ های خونی در تومورها عمل می کند و به نظر می رسد برای سلول های سرطانی سمی است و باعث مرگ سلولی می شود. مطالعه روی موش های مبتلا به سرطان روده بزرگ نشان داد که دارچین یک فعال کننده قوی آنزیم های سم زدایی در بدن است.

9-دارچین به مبارزه با عفونت های باکتریایی و قارچی کمک می کند

سینامالدئید، یکی از اجزای اصلی فعال دارچین، ممکن است به مبارزه با انواع عفونت کمک کند. روغن دارچین به طور موثر عفونت های دستگاه تنفسی ناشی از قارچ ها را درمان می کند. همچنین می تواند رشد باکتری های خاصی از جمله لیستریا و سالمونلا را مهار کند. شواهد محدود است و تاکنون نشان داده نشده است که دارچین عفونت‌ها را در سایر نقاط بدن کاهش می‌دهد. اثرات ضد میکروبی دارچین همچنین ممکن است به جلوگیری از پوسیدگی دندان و کاهش بوی بد دهان کمک کند.

10-دارچین ممکن است به مبارزه با ویروس HIV کمک کند

اچ‌آی‌وی ویروسی است که به آرامی سیستم ایمنی بدن شما را از بین می‌برد و در صورت عدم درمان می‌تواند در نهایت منجر به ایدز شود. تصور می‌شود دارچین استخراج‌شده از گونه‌های Cassia به مبارزه با HIV-1، رایج‌ترین سویه ویروس HIV در انسان کمک می‌کند.

بهتر است از سیلان (دارچین واقعی) استفاده کنید

همه دارچین ها برابر نیستند. گونه Cassia حاوی مقادیر قابل توجهی از ترکیبی به نام کومارین است که اعتقاد بر این است که در دوزهای زیاد مضر است. همه دارچین ها باید فواید سلامتی داشته باشند، اما Cassia ممکن است در مقادیر زیاد به دلیل محتوای کومارین مشکلاتی ایجاد کند. سیلان (دارچین واقعی) از این نظر بسیار بهتر است و مطالعات نشان می‌دهد که کومارین آن بسیار کمتر از نوع کاسیا است. متأسفانه، اکثر دارچین‌هایی که در سوپرمارکت‌ها یافت می‌شوند، نوع ارزان‌تر کاسیا هستند. ممکن است بتوانید سیلان را در برخی از مواد غذایی سالم پیدا کنید. در پایان ، دارچین یکی از خوشمزه‌ترین و سالم‌ترین ادویه‌های روی کره زمین است. می‌تواند سطح قند خون را کاهش دهد، عوامل خطر بیماری قلبی را کاهش دهد و فواید سلامت چشمگیر دیگری نیز دارد. فقط مطمئن شوید که دارچین سیلان را دریافت کنید. یا اگر از انواع کاسیا استفاده می کنید، به دوزهای کوچک پایبند باشید.

منبع

www.healthline.com/nutrition/10-proven-benefits-of-cinnamon#TOC_TITLE_HDR_12

دسته بندی تغذیه و سلامتی کتاب رویال طعم
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
No products in the cart.
ورود به سایت