هر آنچه باید در مورد کلسترول بدانید

عباس فتوتیعباس فتوتی

کلسترول بالا یک مشکل بسیار رایج است، با این حال، این عارضه اغلب می‌تواند بدون هیچ علامت واقعی ظاهر شود، حتی ممکن است تا زمانی که به پزشک خود مراجعه نکنید، ندانید که به آن مبتلا هستید. اگر می‌پرسید چه چیزی باعث کلسترول بالا می‌شود، در صورت تشخیص آن چه باید بکنید، و آیا راه‌هایی برای کنترل ان وجود دارد ، این مقاله را مطالعه کنید.

کلسترول چیست؟

کلسترول نوعی لیپید است. این یک ماده مومی شکل و چربی مانند است که کبد شما انرا به طور طبیعی تولید می کند.  برای تشکیل غشای سلولی، هورمون های خاص و ویتامین D حیاتی است. کلسترول در آب حل نمی شود، بنابراین نمی تواند به خودی خود از طریق خون شما عبور کند. برای کمک به انتقال کلسترول، کبد شما لیپوپروتئین تولید می کند. لیپوپروتئین ها ذرات ساخته شده از چربی و پروتئین هستند. آنها کلسترول و تری گلیسیرید، نوع دیگری از چربی را از طریق جریان خون شما حمل می کنند. دو شکل اصلی لیپوپروتئین عبارتند از لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) و لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL). کلسترول LDL هر کلسترولی است که توسط لیپوپروتئین های با چگالی کم حمل می شود. اگر خون شما حاوی کلسترول LDL بیش از حد باشد، ممکن است تشخیص داده شود که کلسترول بالا دارید. بدون درمان، کلسترول بالا ممکن است منجر به بسیاری از مشکلات سلامتی، از جمله حمله قلبی و سکته شود. کلسترول بالا به ندرت در آغاز علائم ایجاد می کند. به همین دلیل مهم است که سطح کلسترول خود را به طور منظم بررسی کنید.

کلسترول LDL یا “کلسترول بد چیست

کلسترول LDL اغلب “کلسترول بد” نامیده می شود. کلسترول را به شریان های شما می رساند. اگر سطح کلسترول LDL شما بیش از حد بالا باشد، می تواند بر روی دیواره رگ های شما رسوب کند. این تجمع به عنوان پلاک کلسترول نیز شناخته می شود. این پلاک می تواند شریان های شما را باریک کند، جریان خون شما را محدود کند و خطر لخته شدن خون را افزایش دهد. اگر لخته خون شریان قلب یا مغز شما را مسدود کند، می تواند باعث حمله قلبی یا سکته شود.

کلسترول HDL یا “کلسترول خوب چیست

کلسترول HDL گاهی اوقات “کلسترول خوب” نامیده می شود. این به بازگشت کلسترول LDL به کبد کمک می کند تا از بدن شما خارج شود. این به جلوگیری از تجمع پلاک کلسترول در شریان‌ها کمک می‌کند.

علائم کلسترول بالا

در بیشتر موارد، کلسترول بالا یک وضعیت “بی سروصدا و بی علائم” است. معمولاً هیچ علامتی ایجاد نمی کند. بسیاری از افراد تا زمانی که دچار عوارض جدی مانند حمله قلبی یا سکته نشوند حتی متوجه نمی شوند که کلسترول بالایی دارند! به همین دلیل است که غربالگری معمول کلسترول مهم است. اگر 20 سال یا بیشتر دارید، از پزشک خود بپرسید که آیا باید غربالگری معمول کلسترول را انجام دهید یا خیر. بیاموزید که چگونه این غربالگری می تواند به طور بالقوه جان شما را نجات دهد.

علل کلسترول بالا

خوردن بیش از حد غذاهای حاوی کلسترول، چربی های اشباع شده و چربی های ترانس ممکن است خطر ابتلا به کلسترول بالا را افزایش دهد. چاقی نیز می تواند خطر ابتلا را افزایش دهد. سایر عوامل سبک زندگی که می توانند در افزایش کلسترول نقش داشته باشند عبارتند از عدم تحرک و سیگار کشیدن. ژنتیک شما نیز می تواند بر شانس ابتلا به کلسترول بالا تأثیر بگذارد. ژن ها از والدین به فرزندان منتقل می شوند. ژن های خاصی به بدن شما آموزش می دهند که چگونه کلسترول و چربی ها را پردازش کند. اگر والدین شما کلسترول بالایی دارند، ممکن است شما نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آن باشید. در موارد نادر، کلسترول بالا ناشی از هیپرکلسترولمی خانوادگی است. این اختلال ژنتیکی از حذف LDL توسط بدن شما جلوگیری می کند. بر اساس منبع معتبر موسسه ملی تحقیقات ژنوم انسانی، بیشتر بزرگسالان مبتلا به این بیماری دارای سطح کلسترول بالای 300 میلی گرم در دسی لیتر و سطوح LDL بالای 200 میلی گرم در دسی لیتر هستند. سایر شرایط سلامتی مانند دیابت و کم کاری تیروئید نیز ممکن است خطر ابتلا به آن را افزایش دهند.

تری گلیسیرید، نوع متفاوتی از لیپیدها

تری گلیسیرید نوع دیگری از چربی است. آنها با کلسترول متفاوت هستند. در حالی که بدن شما از کلسترول برای ساخت سلول ها و هورمون های خاص استفاده می کند، از تری گلیسیرید به عنوان منبع انرژی استفاده می کند. زمانی که کالری بیشتری نسبت به آنچه بدنتان می تواند فورا مصرف کند، می خورید، آن کالری ها را به تری گلیسیرید تبدیل می کند و تری گلیسیرید را در سلول های چربی شما ذخیره می کند. همچنین از لیپوپروتئین ها برای گردش تری گلیسیرید از طریق جریان خون شما استفاده می کند. اگر به طور منظم کالری بیشتری نسبت به بدنتان مصرف کنید، ممکن است سطح تری گلیسیرید شما خیلی بالا برود. این می تواند خطر ابتلا به چندین مشکل سلامتی از جمله بیماری قلبی و سکته را افزایش دهد. پزشک می تواند از یک آزمایش خون ساده برای اندازه گیری سطح تری گلیسیرید و همچنین سطح کلسترول شما استفاده کند.

اگر 20 سال یا بیشتر دارید سطح کلسترول خود را حداقل هر 4 تا 6 سال یک بار بررسی کنید. اگر سابقه کلسترول بالا یا سایر عوامل خطر بیماری قلبی عروقی دارید، ممکن است پزشک شما را تشویق کند که سطح کلسترول خود را بیشتر آزمایش کنید.

سطح کلسترول HDL و تری گلیسیرید

سطح کلسترول کل شما مقدار کل کلسترول خون شما است. این شامل کلسترول LDL و HDL است. اگر سطح کلسترول تام یا کلسترول LDL شما خیلی بالا باشد، ممکن است پزشک شما را کلسترول بالا تشخیص دهد. زمانی که سطح LDL شما بسیار بالا و سطح HDL شما بسیار پایین باشد، کلسترول بالا می تواند خطرناک باشد.

نمودار سطح کلسترول

تشخیص کلسترول بالا به طور خودکار به این معنی نیست که دارو مصرف خواهید کرد. اگر پزشک شما برای شما دارو تجویز کند، عوامل مختلفی ممکن است بر نوع دارویی که توصیه می‌کند تأثیر بگذارد. آنها ممکن است این اندازه گیری ها را به عنوان کلسترول مطلوب، بالا مرزی یا کلسترول بالا دسته بندی کنند.

دستورالعمل هایی برای سطح کلسترول سالم

بدن شما برای عملکرد صحیح به مقداری کلسترول از جمله مقداری LDL نیاز دارد. اما اگر سطح LDL شما بیش از حد بالا باشد، می‌تواند خطر ابتلا به مشکلات جدی سلامتی را افزایش دهد. طبق دستورالعمل‌های جدید، علاوه بر سطح کلسترول شما، توصیه های درمانی سایر عوامل خطر بیماری قلبی مانند سابقه خانوادگی و سایر مسائل سلامتی را تجزیه و تحلیل می کند. دستورالعمل ها از همه این عوامل برای در نظر گرفتن شانس کلی فرد برای ایجاد عوارض در طول 10 سال آینده استفاده می کنند.

عوامل خطر برای کلسترول بالا

در صورتی که:

  • فرد چاقی هستید
  • مقدار زیادی از چربی های اشباع شده و ترانس مانند چربی های موجود در فست فودها مصرف میکنید
  • در معرض دود محصولات تنباکو مثل قلیان یا سیگار هستید
  • سابقه خانوادگی کلسترول بالا دارید
  • دیابت، بیماری کلیوی یا کم کاری تیروئید داشته باشید

در هر سن، جنسیت و قومیت ممکن است ریسک ابتلا به کلسترول بالایی داشته باشید.

عوارض کلسترول بالا

بدون درمان، کلسترول بالا می تواند باعث ایجاد پلاک در شریان های شما شود. با گذشت زمان، این پلاک می تواند شریان های شما را باریک کند. این وضعیت به عنوان آترواسکلروز شناخته می شود. آترواسکلروز یک بیماری جدی است که می تواند جریان خون را از طریق شریان های شما محدود کند. همچنین خطر ایجاد لخته های خونی خطرناک را افزایش می دهد. تصلب شرایین می تواند منجر به بسیاری از عوارض تهدید کننده زندگی شود، مانند:

  • سکته
  • حمله قلبی
  • آنژین صدری، یا درد قفسه سینه
  • فشار خون بالا
  • بیماری عروق محیطی
  • بیماری مزمن کلیوی

کلسترول بالا همچنین می تواند باعث عدم تعادل صفرا شود و خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا را افزایش دهد.

دسته بندی اطلاعات عمومی کتاب رویال طعم
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
No products in the cart.
ورود به سایت