چند ميان وعده سالم و كم كالری

عباس فتوتیعباس فتوتی

خوردن ميان وعده هاي ناسالم مي تواند منجر به افزايش وزن شود، اما شما مي توانيد با ميل كردن ميان وعده هاي سالم و كم كالري، كاهش وزن پيدا كنيد.

تحقيقات نشان داده است كه مصرف ميان وعده هاي طبيعي كه حاوي مقادير قابل توجهي فيبر و پروتئين هستند، حس سيري را در افراد بيشتر مي كنند و در نتيجه، كالري مصرفي فرد را در طول روز كاهش مي دهند.

خوشبختانه شما مي توانيد با ميل كردن میان وعده های گوناگون مقوی، خوشمزه و کم کالری، هم سالم بمانید و هم کاهش وزن پیدا کنید.

ما در ادامه شما را با فهرستی از این میان وعده ها آشنا می کنیم:

۱‌‌. سبزیجات و حمص

خوردن سبزیجات می تواند مزایای بی شماری ، از جمله کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن و بیماری های قلبی را به همراه داشته باشد. با این حال، اکثریت مردم به اندازه کافی سبزیجات نمی خورند.

بیشتر مردم طعم سبزیجات را دوست ندارند و از خوردن آن لذت نمی برند. اما زمانی که این سبزیجات در کنار یک منبع پروتئینی مثل حمص ( یک میان وعده غلیظ که از نخود له شده، ارده، روغن زیتون، نمک و آبلیمو تشکیل شده است. ) میل می شوند، هم هضم آن ها راحت تر می شود و هم طعم بهتری دارند.

ترکیب سبزیجاتی همانند بروکلی، تربچه، کرفس و فلفل دلمه ای با خوراکی های پروتئینی نظیر حمص، می تواند یک میان وعده سالم را بوجود بیاورد که کالری بالایی ندارد. برای مثال ۱ اسلایس متوسط هویج در کنار دو قاشق حمص، تنها ۱۰۰ کالری دارد.

۲. اسلایس های سیب و کره بادام زمینی

با اینکه سیب به تنهایی یک انتخاب خوشمزه و سیر کننده به عنوان میان وعده است، ترکیب آن با کره بادام زمینی خالی از لطف نخواهد بود و شما را برای مدت طولانی تر سیر نگه می دارد.

کره بادام زمینی سرشار از پروتئین است، در کنار آن مقدار کمی کربوهیدرات و چربی نیز دارد. تحقیقات نشان داده است که شما می توانید با اضافه کردن کره بادام زمینی به برنامه غذایی خود، گشنگی خود را کاهش داده و برای مدت طولانی سیر بمانید.

اطمینان حاصل کنید که کره بادام زمینی ای که مصرف می کنید، کاملا طبیعیست و در محتویاتش فقط نمک و بادام زمینی داشته باشد. بهتر است که در طول روز بیشتر از ۲ قاشق غذاخوری کره بادام زمینی نخورید تا از جذب کالری اضافی جلوگیری کنید.‌ کالری یک سیب کوچک و ۲ قاشق غذاخوری بادام زمینی برابر ۲۶۷ کالری است.

۳. چیپس نارگیل

چیپس های نارگیل در کنار طعم فوق العاده ای که دارند، منبع غنی فیبر و چربی سالم هستند و یک جایگزین مناسب برای چیپس های سیب زمینی.

شما می توانید چیپس های نارگیل را از فروشگاه ها خریداری کنید و یا آن را به صورت خانگی درست کنید.

برای اینکه چیپس نارگیل خانگی درست کنید، تنها کافیست تا برش های درشت نارگیل را به همراه روغن نارگیل برای ۷-۹ دقیقه در دمای ۱۵۰ درجه سانتیگراد، درون فر قرار دهید.

سپس می توانید آن را به صورت دلخواه طعم دار کنید، پیشنهاد ما برای کسانی که چیپس نمکی دوست دارند، سرکه و نمک است و برای کسانی که چیپس شیرین دوست دارند، دارچین و عسل.

هر ۴۲ گرم چیپس نارگیل، معادل ۳۱۵ کالری است که در مقایسه با ۴۲ گرم چیپس سیب زمینی کالری کمتری بوده و همچنین منبع غنی تر و سالم تری است.

۴.‌ تخم مرغ آبپز

حتما دلیلی وجود دارد که تخم مرغ با عنوان مولتی ویتامین طبیعی شناخته می شود، یک تخم مرغ آبپز نسبتا بزرگ، تنها ۷۸‌ کالری دارد اما سرشار از ویتامین های B12، A، سلنيوم، فسفر، چربي هاي سالم و بيش از ٦ گرم پروتئين سير كننده است.

تخم مرغ آبپز يك ميان وعده و يا حتي غذاي سالم است كه به راحتي مي توان آن را درست كرد و در كنار سبزيجات، ميوه، آجيل و پنير ميل كرد.

٥. ماست يوناني در كنار انواع توت

ماست یونانی سرشار از پروتئین و مواد مغذی ای همانند کلسیم، منیزیم و پتاسیم است که برای بدن ضروری هستند، در همین حال، توت ها سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان هستند که از آسیب های سلولی جلوگیری می کنند.

ترکیب ماست یونانی و توت به عنوان تاپینگ، یک میان وعده مقوی و سیر کننده را بوجود می آورد که شما را برای مدتی سیر نگه می دارد.

۲۰۰ گرم ماست یونانی و ۷۰ گرم بلوبری، معادل با ۱۸۰ کالری است.

۶. موز و کره آجیلی

طعم شیرین موز و طعم نمکی کره بادام، بادام زمینی و بادام هندی، یک طعم فوق العاده را برای میان وعده عصرتان و یا حتی صبحانه بوجود می آورند.

این میان وعده همچنین یک میان وعده نسبتا سنگین حساب می شود که هم سرشار از فیبر است، هم حاوی مقدار زیادی پروتئین، اما میل کردن آن می تواند شما را برای مدت بسیار طولانی سیر نگه دارد و از ریزه خواری و اضافه وزن جلوگیری کند.

یک اسلایس کوچک موز و ۲ قاشق غذاخوری کره بادام معادل ۲۸۰ کالری است!

۷. تخم کدو تفت داده شده

تخم کدو حاوی پروتئین، منیزیم، زینک، پتاسیم و منگنز است که همگی برای تقویت و سالم ماندن استخوان هایتان ضروری هستند. با این حال خوردن تخم کدو بطور خام و طبیعی دلپذیر نیست و بهتر است که آن را به شکل تفت شده میل کنید.

ابتدا تخم کدو ها را با نمک، فلفل و روغن زیتون برای ۴۰-۵۰ دقیقه، درون فر ۱۵۰ درجه سانتیگراد قرار دهید، هنگامی که تخم کدو ها طلایی تیره شدند آن ها را از فر دربیاورید.

تخم کدو تفت داده شده را می توانید با پوست و یا بدون پوست میل بکنید، هر نیم لیوان تخم کدو ( ۳۲ گرم )، ۱۴۳ کالری دارد.

۸. انجیر و پنیر بز 

ترکیب مزه نمکی و بافت خامه ای پنیر بز با مزه شیرین و بافت آدامسی انجیر، یک طعم منحصر به فرد و جالب را بوجود می آورد که شاید باب میل همه نباشد، اما از نظر برخی افراد بسیار خوش طعم است. پنیر بز یک منبع مغذی و فوق العاده برای پروتئین است و انجیر حاوی میزان زیادی فیبر می باشد، ترکیب این ۲ خوراکی یک میان وعده کامل و مقوی را تشکیل می دهد.

برای آماده کردن این میان وعده جذاب، ابتدا برش های تازه انجیر را بر روی یک برش پنیر بز قرار دهید، سپس روغن زیتون و سرکه را به دلخواه خود روی آن بریزید. هرتکه بزرگ انجیر به همراه یک برش ۲۸ گرمی پنیر بز کالری معادل ۱۵۰ دارد.

۹. چیپس پلانتین و گواکامول

پلانتین ( Plantain ) به نوعی از موز گفته می شود که به رنگ سبز است و می توان آن را پخت. شما می توانید با پختن یا سرخ کردن اسلایس های نازک پلانتین، یک چیپس سالم و مقوی درست کنید که می توان آن را جایگزین چیپس سیب زمینی کرد.

گواکامول یک دیپ است که از ترکیب آووکادو، آبلیمو، پیاز، نمک و سبزی های مختلف تشکیل شده است.

ترکیب چیپس پلانتین با دیپ گواکامول یک میان وعده جذاب را بوجود می آورد که در کنار طعم فوق العاده، حاوی فیبر، انواع ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی و ضروری برای بدن است.

۲۸ گرم چیپس پلانتین در کنار ۲۸ گرم دیپ گواکامول، برابر با ۱۹۰ کالری است.

۱۰. اسموتی های پروتئینی  

نوشیدن اسموتی ها یک روش بی نظیر برای اضافه کردن میوه ها، سبزیجات و منابع پروتئینی به برنامه غذایی است.

برای درست کردن یک اسموتی مقوی و پروتئینی شما می توانید از سبزیجات مختلف، انواع توت های یخ زده یا تازه و یک اسکوپ پودر پروتئین همانند whey استفاده کنید، و آن ها را با آب یا شیر بادام، سویا و… مخلوط کنید.

کره های آجیلی، دانه چیا، نارگیل، کاکائو و تخم کتان از موارد اضافی هستند که مي توانند اسموتي شما را مقوي تر كنند، كالري اسموتي ها نسبت به موادي كه در درست كردنشان بكار مي رود متفاوت است.

براي درست كردن اسموتي هاي كم كالري، از سبزيجات مختلف همانند نعنا، توت تازه و پودر پروتئین استفاده کنید و موادی همانند کره آجیلی و یا میوه نارگیل را که کالری زیادی دارند در درست کردن اسموتی خود استفاده نکنید.

دسته بندی تغذیه و سلامتی کتاب رویال طعم
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
No products in the cart.
ورود به سایت