تفاوت مواد غذایی ارگانیک با مواد غذایی غیر ارگانیک

عباس فتوتیعباس فتوتی

در طی ۲ دهه اخیر، مواد غذایی ارگانیک محبوبیت زیادی را در میان مردم پیدا کردند. در واقع طبق اطلاعات بدست آمده از سال ۲۰۲۰، ۵۶ میلیارد دلار پول  توسط مردم آمریکا برای خرید کالا های  ارگانیک پرداخته شده است.

این عدد نسبت به سال ۲۰۱۹، ۱۳ درصد افزایش کرده و به نظر می رسد که محبوبیت آنها در حال افزایش است.

برخی مردم فکر می کنند که غذای ارگانیک، سالم تر، خوشمزه تر و به طور کلی بهتر از غذای معمولی است، برخی دیگر بر این باورند که مصرف غذای ارگانیک برای محیط زیست و سلامت حیوانات بهتر است.

ما در ادامه این مقاله، به مقایسه غذای ارگانیک و غیر ارگانیک، محتوای مغذی آنها و آثار آنها بر روی مردم می پردازیم.

غذای ارگانیک چیست؟

royaltaam

کلمه “ارگانیک” به معنای “آلی” است و “غذای ارگانیک” به غذایی گفته می شود که طبق یک شرایط خاص رشد کرده و به تولید رسیده است. در روند رشد و تولید محصولات ارگانیک از موارد زیر استفاده نمی شود : مواد شیمیایی مصنوعی – هورمون ها – آنتی بیوتیک ها – ارگانیسم های اصلاح ژنتیکی شده

سوالی که پیش می آید این است که “چگونه در هنگام خرید، می توان متوجه تفاوت میان محصولات ارگانیک و غیر ارگانیک شد؟ “، جواب این سوال این است که تنها محصولاتی توانایی داشتن لیبل “ارگانیک” را دارند که دارای افزودنی های مصنوعی نظیر شیرین کننده ها، نگهدارنده ها، رنگ خوراکی و مونوسدیم گلوتامات نباشند.

در روند تولید محصولات زراعی که به شکل ارگانیک رشد می کنند، از کود های طبیعی همانند کود حیوانی استفاده شده و در روند رشد حیواناتی که گوشت آنها به شکل ارگانیک به فروش می رسند، از هیچ هورمون و آنتی بیوتیکی استفاده نمی شود.

کشاورزی به شکل ارگانیک باعث افزایش کیفیت خاک و آب های زیرزمینی شده، همچنین باعث کاهش آلودگی می شود و برای حفظ محیط زیست بهتر است.

رایج ترین محصولات ارگانیک در سبد خرید مردم، میوه ها، سبزیجات، حبوبات، لبنیات و گوشت های ارگانیک هستند. محصولات ارگانیک و فرآوری شده نظیر نوشابه های گاز دار، بیسکویت ها و جایگزین های گوشت هم از مواردی که هستند که توسط مردم خریداری می شوند و محبوب اند.

محصولات ارگانیک می توانند دارای مواد مغذی بیشتری باشند

آزمایشاتی که در رابطه با محتوای مغذی مواد غذایی ارگانیک و غیر ارگانیک انجام شده است، نتایج متفاوتی را در بر داشته است، بیشتر دلیل تفاوت این نتایج به خاطر تفاوت های طبیعی بین دو نمونه از یک ماده خوراکی می باشد، با این حال، بنظر می رسد که مواد خوراکی ارگانیک مغذی تر از مواد خوراکی معمولی یا غیر ارگانیک اند.

محصولات کشاورزی ارگانیک دارای ویتامین ها و آنتی اکسیدان های بیشتری هستند

مطالعات متعددی به این موضوع اشاره کردند که مواد غذایی ارگانیک دارای سطح بالاتری از آنتی اکسیدان ها و دیگر ریزمغذی ها نظیر ویتامین C، زینک و آهن هستند. حتی در یکی از این مطالعات گفته شده است که سطح آنتی اکسیدان در مواد غذایی ارگانیک، ۶۹ درصد بیشتر از مواد غذایی غیر ارگانیک است.

یک تحقیق دیگر در سال ۲۰۰۳ نشان داده است که توت ها و ذرت هایی که به شکل‌ ارگانیک رشد کرده اند، ۵۹ درصد آنتی اکسیدان بیشتر و ۵۲ درصد ویتامین بیشتر در مقایسه با توت ها و ذرت هایی که به شکل مصنوعی رشد کرده اند، دارند.

در یک آزمایش دیگر، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که جایگزین کردن میوه ها، سبزیجات و غلات صبحانه معمولی با نسخه های ارگانیک آنها، باعث افزایش سطح آنتی اکسیدان ها در برنامه غذایی شما می شود. این نتیجه گیری تنها با اضافه کردن ۲ وعده میوه و سبزیجات به طور روزانه و در برنامه غذایی افراد قابل مشاهده بوده است.

در واقع، از آنجا که در روند تولید و رشد گیاهان ارگانیک از آفت کش ها استفاده نمی شود،‌ گیاهان مجبورند که از ترکیبات محافظتی خود که “آنتی اکسیدان” نام دارند برای مبارزه با آفت ها استفاده کنند؛

این موضوع می تواند توضیح خوبی برای بالا بودن سطح آنتی اکسیدان در محصولات غذایی ارگانیک باشد.

سطح نیترات در محصولات ارگانیک کمتر است

تحقیقات بر روی محصولات زراعی ارگانیک نشان داده است که سطح نیترات در این محصولات کمتر است، اگر بخواهیم دقیق تر توضیح بدهیم سطح نیترات در محصولات ارگانیک تا ۳۰ درصد کمتر از محصولات غیر ارگانیک است.

سطح بالای نیترات با افزایش خطر ابتلا به چندین سرطان در رابطه است، یکی دیگر از بیماری هایی که بخاطر سطح بالای نیترات در بدن به وجود می آید؛ مثیموگلوبینمی است. مثیموگلوبینمی یک بیماری خونی است که باعث اختلال در توانایی حمل اکسیژن در بدن می شود.

محصولات لبنی و گوشت ارگانیک دارای اسید های چرب مطلوب تری است

شیر و دیگر محصولات لبنی ارگانیک می توانند دارای سطح بیشتری از اسید های چرب امگا-۳، آهن، ویتامین E و کارتنوئید باشند. با این حال، شیر ارگانیک ممکن است دارای سطح کمتری از سلنیوم و ید ها باشد، هر دوی این مواد معدنی برای سلامت بدن ضروریست.

یک بررسی میان ۶۷ نمونه نشان داده است که گوشت ارگانیک دارای سطح بالاتری از اسید های چرب امگا-۳ است، البته بنظر می رسد که میزان چربی اشباع شده گوشت ارگانیک بیشتر از گوشت غیر ارگانیک است.

جذب بیشتر امگا-۳ با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی در ارتباط است و خواص دیگری را نیز برای بدن دارد.

با اینکه برخی تحقیقات به برتری محصولات ارگانیک اشاره می کنند و از خواص آنها می گویند، دیگر تحقیقات دلایل کافی برای برتر اعلام کردن محصولات ارگانیک در مقابل محصولات غیر ارگانیک پیدا نکرده اند.

یک مقایسه میان ۴۰۰۰ بزرگسال که در رابطه با مصرف سبزیجات ارگانیک و غیر ارگانیک بود، نتایج متناقصی را در رابطه با این موضوع در بر داشت. با اینکه برخی از این مطالعات به اندکی مغذی تر بودن محصولات ارگانیک اشاره می کنند، این نتیجه می تواند تنها به دلیل مصرف بیشتر محصولات ارگانیک در این مطالعه باشند.

یک بررسی میان ۳۵ نمونه نشان داد که با اینکه در برخی نمونه ها، برتری هایی در استفاده از محصولات ارگانیک بوده است، نمی توان هیچ نتیجه قطعی در رابطه با این موضوع گرفت.

و در یک بررسی دیگر میان ۲۳۳ نمونه، کمبود مدارک کافی برای نتیجه گیری میان مغذی تر بودن محصولات ارگانیک و غیر ارگانیک، به چشم می خورد.

با این اوصاف، مهم است که به خاطر داشته باشیم که نتایج تمامی آزمایشات و تحقیقات مشابه یکدیگر نخواهند بود، دلیل این موضوع این است که مغذی بودن یک محصول غذایی می تواند به عوامل مختلفی نظیر کیفیت خاک، شرایط آب و هوایی و زمان کشت محصولات بستگی داشته باشد.

همچنین در رابطه با محصولات لبنی و گوشت هم عواملی نظیر ژنتیک حیوانات، نژاد آنها ، تغذیه آنها، زمانی که ذبح می شوند و … ، کیفیت محصولات را تحت تاثیر قرار می دهد.

تفاوت های طبیعی در تولید و رسیدگی به محصولات غذایی باعث می شوند تا مقایسه آنها با یکدیگر کار دشواری باشد، بخاطر همین است که نمی توان هیچ نتیجه قطعی در رابطه با تفاوت محصولات ارگانیک و غیر ارگانیک گرفت.

مواد شیمیایی و باکتری های مقاوم کمتری در محصولات ارگانیک وجود دارد

بیشتر مردم بخاطر نبود افزودنی ها و نگهدارنده های شیمیایی از محصولات ارگانیک استفاده می کنند. مدارک مبتنی بر این است که استفاده از خوراکی هایی که نگهدارنده شیمیایی ندارند باعث کاهش قرار گرفتن در معرض آفت کش ها و باکتری های آنتی بیوتیکی می شود.

یک بررسی نشان داده است که سطح کادمیوم ( یک فلز بسیار سمی ) موجود در محصولات ارگانیک، ۴۸ درصد کمتر از محصولات غیر ارگانیک است. همچنین، باقی مانده آفت کش ها در محصولات غیر ارگانیک چهار برابر بیشتر از آفت کش های طبیعی، نظیر آنتی اکسیدان موجود در محصولات ارگانیک است.

با این حال مهم است که بدانید، سطح کادمیوم و باقی مانده آفت کش های موجود در محصولات غیر-ارگانیک، با اینکه بیشتر از محصولات ارگانیک بوده؛ اما طبق استاندارد های جهانی کمتر از میزانیست که بتواند به بدن شما آسیب بزند.

برخی دانشمندان بر این باورند که کادمیوم می تواند به مرور زمان در بدن شما انباشته شود و برای بدنتان مشکلاتی را بوجود آورد. شستن، پوست کندن و پختن این مواد خوراکی می تواند باعث کاهش سطح کادمیوم موجود در این محصولات شود، با این حال هیچگاه نمی تواند به شکل کلی آن ها را از یک محصول حذف کرد.

در نهایت، مدارک مبتنی بر این است که میزان باقی مانده های آفت کش ها در محصولات غیر ارگانیک به حدی زیاد نیست که بتواند آسیبی به بدن شما وارد کند.

آیا مواد غذایی ارگانیک برای بدن مفید تر هستند؟

مدارک و شواهدی وجود دارد که نشان می دهد استفاده از مواد غذایی ارگانیک، خواص بیشتری را برای بدن به همراه دارد.

برای مثال، تحقیقات متعددی که پیش تر به آنها اشاره کردیم از سطح بالاتر آنتی اکسیدان این محصولات خبر دادند، سطح بالای آنتی اکسیدان باعث می شود که سلول های ما در برابر آسیب های مختلف در امان بمانند. تحقیقاتی که بر روی نمونه های حیوانی انجام شده است، نشان می دهد که برنامه غذایی ارگانیک به آنها کمک کرده که بهتر رشد کنند، در تولید مثل به مشکل نخورند و سیستم ایمنی بدنشان تقویت شود.

یک مطالعه بر روی حیوانات نشان می دهد که مرغی که از مواد غذایی ارگانیک تغذیه کند، اضافه وزن پیدا نمی کند و سیستم ایمنی بدنش قوی تر است.

با این حال، متاسفانه در رابطه با این موضوع نیز مدارک کافی برای تایید خواص غذای ارگانیک در برابر غذای غیر ارگانیک وجود ندارد و به تحقیقات انسانی بیشتری در این زمینه نیاز است.

یک مطالعه بزرگ بر روی ۶۲۳۰۸۰ زن در سال ۲۰۱۴ نشان داده است که هیچ تفاوتی در خطر ابتلا به سرطان میان کسانی که غذای ارگانیک میخورند و کسانی که تا کنون از این غذا ها استفاده نکرده اند وجود ندارد.

تمامی مواد غذایی ارگانیک، مغذی نیستند!

نمی توان از اینکه یک محصول غذایی لیبل “ارگانیک” دارد این نتیجه گیری را کرد که این محصول واقعا مغذی است. بسیاری از این محصولات، محصولات فرآوری شده ای هستند که کالری بالایی دارند و نمک، شکر و چربی نیز در فرآیند تولیدشان به آنها اضافه شده است.

برای مثال، خوراکی هایی نظیر بیسکوییت ها، چیپس ها، نوشابه ها و بستنی هایی که از مواد ارگانیک درست شده اند هم باید با تعادل و به میزان مناسبی مصرف شوند. پس می توان این نتیجه را گرفت که ارگانیک بودن یک محصول خوراکی، به معنای مغذی تر بودن و سالم تر بودن آن نیست.

پس بهتر است زمانی که دارید برای برنامه غذایی خود تصمیم می گیرید، معیار خود را طبق ارگانیک و غیر ارگانیک بودن یک خوراکی در نظر نگیرید، بلکه سعی کنید نسبت به ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آن خوراکی و نیاز های غذایی خود برنامه غذاییتان را انتخاب کنید.

از کجا بدانیم محصولی که خریداری می کنیم ارگانیک است یا نه؟

زمانی که به خرید می روید، به لیبلی که بر روی محصولات است دقت کنید تا از ارگانیک بودن و یا ارگانیک نبودن آنها مطلع شوید، ما در ادامه این لیبل ها را برای شما شرح می دهیم :

۱۰۰ درصد ارگانیک ( ۱۰۰ درصد طبیعی ) : این محصولات به شکل کاملا ارگانیک تولید شده و یا ۱۰۰ درصد موادی که در آن ها وجود دارد ارگانیک است.

ارگانیک ( طبیعی ) : حداقل ۹۵ درصد موادی که در این محصول وجود دارد از مواد ارگانیک و طبیعی است.

تهیه شده از مواد ارگانیک ( تهیه شده از مواد طبیعی ) : این دسته از محصولات، حداقل از ۷۰ درصد مواد ارگانیک تشکیل شده اند.

اگر یک کالا کمتر از ۷۰ درصد ماده ارگانیک در محتویاتش داشته باشد، نمی تواند از هیچکدام از لیبل های ارگانیک استفاده کند. مشابه این استاندارد در دیگر کشور های دیگر دنیا مثل آمریکا، کشور های اروپایی، کانادا و استرالیا نیز دیده می شود، هر کشور و یا هر غاره روش ها و استاندارد های خودش را برای تشخیص ارگانیک بودن از ارگانیک نبودن محصولات خوراکی دارد.

دسته بندی اطلاعات عمومی کتاب رویال طعم
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
No products in the cart.
ورود به سایت