رونالدو از کودکی تا اوج موفقیت

عباس فتوتیعباس فتوتی

کریستیانو رونالدو فوتبالیستی حرفه‌ای است که در دوران بازی برای باشگاه‌های منچستر یونایتد، رئال مادرید، یوونتوس و تیم ملی پرتغال رکودرهایی را ثبت کرده است و جزء معروفترین و پر افتخارترین بازیکنان فوتبال جهان قرار دارد . در ادامه به شرح زندگی و مسیر موفقیت این ستاره پرتغالی میپردازیم.

کودکی تا جوانی

کریستیانو رونالدو دوس سانتوس آویرو فوتبالیست و سوپراستار پرتغالی متولد 5 فوریه سال 1985 در یکی از شهرهای جزیره کوچک مادیرا در سواحل غربی پرتغال است. او چهارمین و کوچک‌ترین فرزند ماریا دولورس دوس سانتوس و خوزه دینیس آویرو است. پدرش نام رونالدو را از روی بازیگر مورد علاقه‌ خود رونالد ریگان که چهلمین رئیس جمهور آمریکا نیز بود انتخاب کرده است.

رونالدو در محله‌ای کارگر نشین و در خانه‌ای با سقف حلبی و نزدیک به اقیانوس بزرگ شد. آشنایی او با فوتبال از طریق پدرش که مدیر تدارکات یک باشگاه پسرانه بود اتفاق افتاد.

شروع زندگی رونالدو به دلیل الکلی بودن پدرش پر از سختی بود. مادر او برای تغذیه کودکانش و ثبات مالی خانواده به عنوان آشپز و نظافتچی کار می‌کرد. در سال 2005 زمانی که رونالدو برای منچستر یونایتد بازی می‌کرد پدرش به دلیل مصرف الکل از مشکلات کلیوی فوت کرد و در سال 2007 مادرش درگیر سرطان سینه بود. مرگ پدر برای رونالدو بسیار سخت بود زیرا با او رابطه‌ نزدیکی داشت. این ورزشکار جوان بارها تلاش کرده بود پدرش را برای ترک مصرف الکل به مراکز توان‌بخشی ببرد اما پدرش هرگز پیشنهاد او را نپذیرفته بود.

royal
royaltaam

از زمانی که ۱۰ ساله بود به عنوان یک پدیده شناخته می‌شد. کودکی که خواب و خوراکش فوتبال است! پدرخوانده‌اش فرنائو سوسا به خبرنگاران انگلیسی گفته: «به عنوان یک پسربچه تمام چیزی که می‌خواست فوتبال بود. آنقدر بازی را دوست داشت که وعده‌های غذایی را برای بازی رد می‌داد یا زمانی که باید تکالیفش را می‌نوشت با توپ فوتبال از پنجره اتاقش فرار می‌کرد».

در اوایل نوجوانی استعداد رونالدو به شکل چشم گیری پیشرفت کرد. پس از حضور در باشگاه ناسیونال مادیرا قراردادی با اسپورتینگ لیسبون امضا کرد. در سال 2003 منچستر یونایتد قراردادی به ارزش 12 میلیون پوند (بیش از 14 میلیون دلار) با او امضا کرد. این مبلغ برای بازیکنی به سن او یک رکورد بود. در فینال جام حذفی فوتبال انگلستان 2004 رونالدو با زدن سه گل اول بازی به قهرمانی منچستر کمک کرد. او رکورد باشگاه را برای گل‌های سال 2008 زد. از دستاوردهای بی‌شمار او می‌توان به دریافت پنج جایزه توپ طلا برای بازیکن سال و رساندن پرتغال به یک قهرمانی احساسی در لیگ قهرمانان اروپا 2016 اشاره کرد. در جولای 2018 رونالدو با امضای قرارداد با یوونتوس، باشگاه سری یک ایتالیا، فصل جدیدی از زندگی خود را آغاز کرد.

فعالیت حرفه‌ای

 
 

 

 

royal

منچستر یونایتد

سال 2001 زمانی که رونالدو تنها 16 سال داشت و وارد باشگاه منچستر یونایتد نشده بود با عملکرد مسحورکننده خود در مقابل منچستر ، توجه‌ها را به خود جلب کرد و حتی بازیکنان تیم مقابل را نیز با حرکات پا و مهارت خود حیرت‌زده کرد و چنان تاثیری از خود برجای گذاشت که تعدادی از بازیکنان منچستر یونایتد از سرمربی تیم خواستند با این بازیکن جوان قرارداد ببندد، اتفاقی که بعد از مدت زمان کوتاهی و در 2003 انجام شد.

رونالدو جهان فوتبال را ناامید نکرد: در فینال جام حذفی فوتبال انگلستان 2004 با زدن سه گل اول بازی به قهرمانی تیم کمک کرد. او در سال 2007 مجدد قراردادی پنج ساله به ارزش 31 میلیون پوند با منچستر یونایتد امضا کرد.

یک سال پس از امضای قرارداد با رقم زدن یکی از بهترین فصل‌های باشگاه در طول تاریخ، ثبت یک رکورد برای تعداد گل‌های زده شده و دریافت عنوان بهترین بازیکن سال فیفا در 2008 ثابت کرد که رقم بالای قراردادش بی‌دلیل نیست. به صورت کلی رونالدو به منچستر یونایتد کمک کرد سه عنوان قهرمانی لیگ برتر را به دست آورد.

رئال مادرید

در سال 2009 باشگاه اسپانیایی رئال مادرید با منچستر یونایتد در پرداخت 131 میلیون دلار برای شانس به دست آوردن رونالدو به توافق رسید. در آن زمان تعهد رونالدو به منچستر یونایتد مورد سوال بود و خبرهایی از اینکه می‌خواهد در تیم دیگری بازی کند پخش شده بود به همین دلیل کسی از جدایی او متعجب نشد.

او در این باره به خبرنگاران گفت: «می‌دانم انتظار زیادی از من برای موفق بودن در باشگاه خواهند داشت و می‌دانم قرار است فشار بسیار بیشتری نسبت به منچستر یونایتد تجربه کنم چون سال‌های زیادی در این باشگاه بودم. اما این به معنی یک چالش جدید است و به من در بهترین فوتبالیست شدن کمک می‌کند.»

رونالدو در ادامه مسیر خود فهرستی خارق‌العاده از افتخارات فردی و جوایز تیمی رقم زد. در دسامبر 2016 با شکست لیونل مسی چهارمین توپ طلا را برای عنوان بهترین بازیکن سال از آن خود کرد.

پیروزی‌های رونالدو در سال 2016 شامل قهرمانی اروپا، لیگ قهرمانان اروپا، جام باشگاه‌های فوتبال جهان و جوایزی فردی از یوفا و مجله فرانس فوتبال بود. در سال بعد با دریافت پنجمین توپ طلای خود به تعداد توپ‌ طلای رقیب دیرینه خود لیونل مسی رسید.

یوونتوس

پس از اشاره به اتمام دوران حضورش در رئال در جولای 2018 شایعات مبنی بر امضای قرارداد با یوونتوس یکی از باشگاه‌های سری آ ایتالیا را تایید کرد. یوونتوس برای انتقال رونالدو مبلغ 140 میلیون دلار به باشگاه اسپانیایی رئال مادرید پرداخت کرد.

رونالدو با انتشار نامه‌ای سرگشاده در سایت باشگاه رئال به هواداران این تیم ادای احترام کرد و نوشت: «این سال‌ها در رئال مادرید و در شهر مادرید به احتمال زیاد شادترین سال‌های زندگی من بودند. نسبت به باشگاه، هواداران و شهر تنها احساس قدردانی دارم. فقط می‌توانم از تمام آن‌ها برای عشق و احساساتی که دریافت کردم تشکر کنم».

براساس ارزیابی‌های مختلف اولین فصل رونالدو در یوونتوس موفقیت آمیز بود. او در 14 بازی اولش 10 گل زد و در بازی مقابل میلان با زدن تک گل بازی پیروزی تیم و قهرمانی سوپر کاپ ایتالیا را رقم زد. پس از اینکه تیمش را به هشتمین قهرمانی متوالی سری آ رساند در ماه می 2019 به عنوان MVP (با ارزش‌ترین بازیکن) انتخاب شد.

بازگشت به منچستر یونایتد

در 27 آگوست 2021 خبر بازگشت رونالدو به منچستر یونایتد منتشر شد.

تیم ملی پرتغال

در 10 جولای 2016 رونالدو یک پیروزی احساسی را به مجموعه افتخارات خود افزود. در آن سال به عنوان کاپیتان تیم ملی کشورش پرتغال را در فینال جام ملت‌های اروپا در برابر فرانسه پیروز میدان کرد.

گرچه در دقیقه 252 بازی به دلیل آسیب زانو از زمین خارج شد اما پرتغال موفق شد با نتیجه 1 بر 0 فرانسه را شکست دهد و اولین عنوان قهرمانی خود را به دست آورد. پس از این پیروزی هم تیمی‌های رونالدو گفتند که او به عنوان کاپیتان از کنار زمین آن‌ها را تشویق می‌کرد.

رونالدو درباره این بازی گفت: «این لحظه یکی از شادترین لحظات حرفه من است. همیشه گفته بودم که دوست دارم با تیم ملی یک جام ببرم و تاریخ ساز شوم. خداراشکر همه چیز برایمان خوب پیش رفت».

این بازیکن در جام جهانی 2018 شروعی فوق العاده داشت و در برابر اسپانیا با به ثمر رساندن سه گل به تساوی رسید و در بازی مقابل مراکش توانست به ۸۵ گل ملی برسد و در اروپا رکورد ثبت کند.

با این وجود در بازی مقابل اروگوئه گلی به ثمر نرساند و تیم ملی پرتغال با امتیاز 2-1 این بازی را باخت و از رقابت‌ها حذف شد. پس از این بازی رونالدو از نظر دادن درمورد آینده خود با تیم ملی کشورش خوددارب کرد.

زندگی شخصی

رونالدو از نوامبر 2016 با مدل اسپانیایی جورجینا رودریگز در رابطه است . او چهار فرزند دارد. پسر بزرگ او کریستیانو جونیور متولد ژوئن 2010 و حاصل ازدواج اول او است. در سال 2017 دو فرزند دیگر رونالدو، یک پسر و یک دختر دوقلو، متولد شدند. در نوامبر 2017 با تولد دختر کوچکش صاحب چهارمین فرزند خود شد.

تغذیه

رونالدو با این ویژگی‌های ظاهری متولد نشده است و فیزیک بدنی که امروزه از او می‌بینیم بسیار با نوجوان لاغری که به منچستر یونایتد پیوست متفاوت است.

او رژیم غذایی خود را بسیار جدی می گیرد و در این باره می‌گوید: «ورزش خوب باید با رژیم غذایی خوب همراه باشد. رژیم غذایی من شامل پروتئین بالا، کربوهیدرات سبوس‌دار، میوه و سبزیجات تازه است و از خوردن غذاهای شکردار خودداری می‌کنم».

این بازیکن پرتغالی رژیم‌شناس مخصوص خود را دارد که از زمان رئال مادرید او را همراهی می‌کند. رونالدو معمولا 6 وعده غذایی کوچک می‌خورد به عبارتی دیگر هر سه تا چهار ساعت یک وعده غذایی مصرف می‌کند.

او به صورت ویژه به ماهی علاقه دارد. غذای مورد علاقه او یک غذای پرتغالی به نام باکالائو ا براز است که ترکیبی از ماهی کاد، پیاز، سیب زمینی نازک برش خورده و تخم‌مرغ هم‌زده است. او همچنین مقدار زیادی میوه و پروتئین بدون چربی می‌خورد. در رستوران معمولا استیک و سالاد سفارش می‌دهد و هیچوقت غذای یخ زده نمی‌خورد، هرچیزی که می‌خورد باید تازه باشد. برای وعده صبحانه رونالدو دوست دارد انواع پنیر، ژامبون، ماست کم‌چرب را در کنار مقدار زیادی میوه و تست آووکادو بخورد.

رونالدو می‌گوید: «به طور منظم غذا بخورید. اگر غالبا ورزش می‌کنید مهم است که انرژی بدنتان را بالا نگهدارید تا بدن سوخت لازم برای عملکرد بهتر داشته باشد. من گاهی تا ۶ وعده کوچک هم در روز می‌خورم تا مطمئن شوم انرژی لازم برای جلسه ورزش را دارم».

هیدراته نگهداشتن بدن هم بسیار اهمیت دارد. رونالدو تاکید می‌کند: «نوشیدن آب بسیار مهم است». یکی از کارهایی که رونالدو برای حفظ بدنش در شرایط عالی انجام می‌دهد اجتناب از الکل و نوشیدنی‌های گازدار است. در سال 2021 برای کنار زدن نوشیدنی کوکاکولا در یوروی 2020 به تیتر خبرها تبدیل شد و مردم را تشویق کرد به جای نوشابه آب بنوشند.

منبع:

www.goal.com

دسته بندی انگیزشی کتاب رویال طعم
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
No products in the cart.
ورود به سایت