طرز تهیه فلافل اصل خوشمزه به همراه نکات کلیدی

sinasina

در این مقاله خواهید خواند :

  • فلافل چیست ؟
  • تاریخچه فلافل
  • فلافل چه طعمی دارد ؟
  • فلافل چگونه درست می شود ؟
  • فلافل چگونه سرو می شود ؟
  • انواع فلافل
  • ارزش غذایی فلافل
  • دستور پخت فلافل اصل با نکات کامل
  • دستور پخت فلافل با گوشت چرخ کرده
  • دستور پخت فلافل با مرغ
  • سس مخصوص فلافل
  • حقایق جالب درباره فلافل.

در حالی که ما مردم امروزی عاشق غذا های فست فودی نظیر پیتزا، همبرگر و سیب زمینی سرخ کرده هستیم، بسیاری از اجداد ما از خوردن فلافل لذت می بردند. فلافل بیش از هزار سال است که به عنوان یک غذای خوشمزه و لذیذ وجود دارد و این غذای سنتی مدیترانه ای برای قرن های متوالی بین مردم خاورمیانه و مدیترانه نظیر مصر ، ایران، اردن، سوریه، لبنان، اسرائیل و فلسطین محبوب است. در سال های اخیر این غذا خارج از این مناطق نیز در میان مردم سراسر جهان صاحب محبوبیت بسیار زیادی شده است.

در گذشته فلافل از باقلا، نخود و یا ترکیبی از هر دوی آنها درست می شد اما با گذشت زمان رسپی و طرز تهیه فلافل دستخوش تغییراتی شده است. امروزه اکثرا فلافل فقط از نخود درست می شود، اما شما می توانید دستور پختهای مختلفی از آن پیدا کنید.

ما در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را بیشتر با تاریخچه فلافل، طعم آن ، دستورهای متفاوت برای پخت فلافل و حقایق جالبش آشنا کنیم پس با ما همراه باشید .

فلافل چیست ؟

فلافل (Falafel ) غذایی متعلق به خاورمیانه و اصالتا از مناطق مصر و شام میباشد که با نخود یا باقلا و به شکل توپک های گرد و کوچک درست شده و بعد از سرخ شدن در روغن بسیار،  لای نان پیتا یا نانی به نام تابون ( نان مثلثی مخصوص ) همراه با سالاد، سبزیجات ، خیارشور ، ترشی، سس تند یا سس انبه و سس های بر پایه ارده و یا حمص  پیچیده و سرو میشود . گلوله های فلافل را می توان به تنهایی به عنوان میان وعده یا به عنوان بخشی از سینی مزه (مجموعه ای از پیش غذا) مصرف کرد. این غذا در سراسر خاورمیانه خورده می شود و به عنوان یک غذای رایج خیابانی شناخته می شود . فلافل را معمولاً در سوریه و شام با نخود درست می‌کنند و در مصر و جنوب سودان  با باقلا  ، که بیشتر به آن طعمیه ( Taamiya ) می‌گویند. در یمن نیز به فلافل باجیه گفته می‌شود. با اینکه این غذا در بین افراد گیاه خوار بسیار پر طرفدار است اما مدل هایی از آن به همراه گوشت چرخ کرده قرمز و یا مرغ نیز موجود است

تاریخچه فلافل

مبدا این غذای ساده اما خوشمزه به طور دقیق مشخص نیست و بسیار بحث برانگیز است اما بی شک این غذا از سرزمینهای عربی و مخصوصا مصر متولد شده .افسانه های متعددی بیان شده که اکثرا سند تاریخی درستی برای انها موجود نیست مثل اینکه برخی معتقدند مسیحیان قبطی مصر در فصول طولانی روزه ‌داری از خوردن غذای گوشتی پرهیز می‌کنند و به دنبال جایگزینی دلچسب برای گوشت بودند و فلافل را بهترین گزینه میدانستند و آن را به این شکل تعبیر میکنند که فلافل (با فتحه روی ف) از «فا»، «لا» و «فل» تشکیل شده و در زبان قبطیان به معنی ( دارای باقلای بسیار )  است.

اما در مصر تنها در شهر اسکندریه نام این خوراکی فلافل استو در نقاط دیگر طعمیه خوانده می‌شود به معنای دارای طعم و مزه ،که می‌توان آن را لقمه طعم‌دار هم معنی کرد. یا اینکه اگر فلافل ( با کسره زیر ف)خوانده شود جمع فلفل است و چون غذایی تند و تیز است، این اسم بر آن مانده ، همانطور که جناب نجف دریابندری در کتاب مستطاب آشپزی فلافل را جمع مکسر فلفل می‌دانند وطبق لغتنامه دهخدا نیز این صحبت صحیح میباشد .

دیگر افسانه های شایع

افسانه ای دیگر نیز مطرح است که خوردن فلافل تنها پس از اشغال مصر توسط بریتانیا در سال 1882 در بندر اسکندریه آغاز می شود. و حدس می زنند که افسران بریتانیایی که طعم کروکت سبزیجات سرخ شده را در هند چشیده بودند، از آشپزهای مصری خود خواسته باشند که نسخه ای از آن را با استفاده از مواد محلی تهیه کنند و از آنجایی که باقلا و نخود در آن مناطق بسیار کشت میشد این غذا با این مواد طبخ شد.

حالا به غیر از افسانه های بالا از چیزی که مطمئن هستیم این است که منشا این غذا خاورمیانه میباشد و فلافل به لطف جریان های تجاری به سایر نقاط دنیا راه پیدا کرد چون خاورمیانه یک منطقه بسیار تجاریست و بنادر تجاری زیادی در آن وجود دارد مانند اسکندریه، غزه، بیروت، طرابلس… ، همچنین باید به خاطر داشت که لبنان، سوریه، اردن و مصر برای مدت طولانی یک کشور واحد بودند .

فلافل بعد از گذشت سال ها همچنان غذای روزانه مردم در مصر، لبنان ، سوریه ، عراق ، فلسطین ، اسرائیل ، کشورهای حاشیه خلیج فارس  و ایران است و به روش های متفاوت و با چاشنی های متفاوتی انرا طبخ میکنند . مخصوصا در مصر تقریباً در هر محله ای می توانید ان را از دست فروشان خیابانی تهیه کنید، اغلب به شکل ساندویچ که همراه با سس ارده یا هوموس و مقدار زیادی سالاد مدیترانه ای، همراه با تکه هایی از بادمجان بوداده یا سرخ شده سرو می شود.

فلافل چه طعمی دارد ؟

طعم فلافل بسته به موادی که برای تهیه آن استفاده شده است می تواند متفاوت باشد. فلافل اغلب بافت تردی دارد که با طعمی غنی، گیاهی و معطر همراه است.

هر چقدر سبزیجات بیشتری در تهیه فلافل به کار برود، هم فلافل طعم معطر و تازه تری خواهد داشت و هم ظاهر روشن تر و سبز تری. هر چقدر سبزیجات کمتری در تهیه فلافل به کار برود، فلافل بافت ترد تری خواهد داشت و طعم نخود آن غالب تر خواهد بود. طعم فلافل می تواند به نحوه پخت آن نیز بستگی داشته باشد. اگر فلافل را در روغن سرخ کنید، طبیعی است که طعم روغن در فلافل مشهود خواهد بود، اما اگر فلافل را بپزید و یا از یک روغن با طعم خنثی در سرخ کردن آن استفاده کنید، می توانید طعم نخود، سبزیجات و ادویه ها را بهتر بچشید. فلافل باکیفیت و سنتی، فلافلی است که هم ترد باشد و هم معطر و تازه، هم به خوبی سرخ شده باشد و هم کمترین میزان روغن را به خود جذب کرده باشد.

طرز تهیه فلافل خانگی و انواع فلافل

فلافل چگونه درست می شود ؟

سوالی که مطرح است این است که آیا دستورپخت فلافل از یک منطقه به منطقه دیگر متفاوت است؟ و جواب بله است ، دستور غذا در واقع از آشپزخانه ای به آشپزخانه دیگر نیز متفاوت است، درست مانند هوموس!

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، فلافل امروزی و مدرن معمولا از نخود تهیه می شود. این امر به ویژه در کشور های خاورمیانه ای نظیر ایران، اردن، سوریه، لبنان، اسرائیل و فلسطین محبوب است. با این حال مردم مصر همچنان در تهیه فلافل های خود از باقلا نیز استفاده می کنند که باعث میشود فلافلشان سبز رنگ شود . اما در سوریه برای تهیه فلافل نخود را درشت له می‌کنند، بعد آن را با جوش شیرین، پیاز، سیر و جعفری مخلوط و به‌عنوان ادویه هم به آن فلفل سیاه، گشنیز و شوید خردشده و نمک اضافه می‌کنند.

در اخر نیز روی ان سماق و کنجد می‌ریزند و داخل روغن فراوان سرخ می‌کنند.  در فلسطین و لبنان فلافل در روغن زیتون سرخ می‌شود چیزی که در ان مناطق به وفور یافت میشود ، فلسطینی‌ها فلافل را با نخود سبز نیز درست می‌کنند و لبنانی‌ها هم در ساندویچ فلافلشان سیب‌زمینی سرخ‌شده یا بادمجان سرخ‌شده می‌ریزند .

در عربستان دست‌کم 24ساعت یا تا چند روز حتی نخود را می‌خیسانند و بعد از اسیاب کردن با نمک، فلفل، شوید، جعفری و گشنیز، مخلوط میکنند . فلافل عراقی کمی متفاوت است ، نخودها را 12 ساعت خیس میکنند و بعد از چرخ کردن ، نمک، فلفل، سیر و پیاز چاشنی‌اش است و سبزی داخل ان دیده نمیشود  و بعد از سرخ کردن در روغن فراوان همراه سس انبه در نان صمون (نان‌های لوزی شکل و کوچک که در عراق مرسوم است و به‌جای نان ساندویچی هم استفاده می‌شود) کنار خیابان به‌عنوان غذایی ارزان فروخته می‌شود. در ایران نیز فلافل به شکل عراقی طبخ میشود و برای طعم‌دار کردن آن از تخم گشنیز، زیره و کمی سیب‌زمینی پخته هم استفاده میشود وعمدتا لای نان ساندویچی همراه سبزیجات و ترشی تند سرو میشود .

فلافل در شکل های مختلف توپی، سکه‌ای و یا حتی به صورت سوسیس‌های کوچک و یا شکل دونات درست می‌شود و برای شکل دادن به آن قالبهای مخصوصی وجود دارد.

به طور کلی برای تهیه فلافلی که از نخود درست می شود، ابتدا نخود هایی که از قبل خیس کردیم را به همان شکل خام  آسیاب یا چرخ کرده و سپس آن را با پیاز، پیازچه و ادویه های مختلف مانند سیر، فلفل ، جعفری، زیره و گشنیز و … مزه دار می کنیم.

سپس مخلوط را قبل از سرخ کردن به شکل توپ و یا دایره در می آوریم یا با قالب مخصوص قالب میزنیم و هنگامی که می خواهیم فلافل هایمان را سرخ کنیم، روغن باید به اندازه ای داغ باشد که روی فلافل ها به محض قرار گیری در آن سرخ و ترد شوند. با این حال، داخل فلافل ها نباید زیاد چرب شوند و روغن را به خود جذب کنند. معمولا برای درست کردن فلافل با بهترین کیفیت، توجه به تعادل ظریفی که بین این دو مورد وجود دارد، مهم است.

این غذا را داخل فر و یا با روغن خیلی کم در تابه چدنی نیز میتوان پخت اما روش اصلی آن سرخ کردن در روغن غوطه ور است .

فلافل چگونه سرو می شود ؟

روش های مختلفی برای سرو کردن فلافل وجود دارد. فلافل ها را اغلب به شکل یک ساندویچ با انواع نان های پیتا، سنتی و باگت سرو می کنند. سپس مواد مختلفی همانند کاهو ، خیار، گوجه فرنگی، خیارشور و در برخی مواقع سیب زمینی سرخ کرده را به ساندویچ فلافل اضافه می کنند. سس انبه و سس ارده نیز از محبوبترین سس های همراه این غذاست .

رستوران های فلافل چه در ایران و چه در خارج از ایران، تمایل دارند تا چاشنی های دیگری نیز برای سرو کردن فلافل استفاده کنند. این چاشنی ها شامل چغندر رنده شده، بادمجان سرخ شده ، حمص و انواع ترشی می شوند. وقتی فلافل را به عنوان ساندویچ سرو می کنند، آن را به طور مرتب در نان می پیچند و یا آن را در نان مسطح و بدون خمیر سرو می کنند. در بسیاری از رستوران ها، فلافل در کنار گوشت شاورما نیز سرو می شود. گوشت شاورمایی که در کنار فلافل سرو می شود، معمولا گوشت بره است اما می توان بوقلمون یا مرغ را نیز جایگزین آن کرد.

انواع فلافل و فلافل خوشمزه جنوبی

فلافل ها بسته به نوع موادی که در انهاست و منطقه ای که در ان پخته میشوند متفاوت هستند اما تفاوت انها فقط در مواد اولیه شان میباشد و روش تهیه یکسان است به این شکل که نخود را له میکنید ، توجه داشته باشید خیلی به شکل خمیر نشود سپس با سایر مواد مخلوط کرده و سرخ کنید . در ادامه به معرفی چند مدل فلافل رایج میپردازیم :

فلافل اصل و سنتی : این نوع فلافل فقط شامل نخود و ادویه ها و سبزیجات معطر است .

فلافل لپه :  این نوع فلافل همان طور که از نامش پیداست از لپه تهیه می شود و وقتی که زمان زیاد برای خیساندن نخود ندارید میتوانید در ۲۰ الی ۳۰ دقیقه به سرعت یک فلافل خوشمزه تهیه کنید این نوع فلافل بیشتر در جنوب هند تهیه می شود و بسیار خوشمزه و پر ادویه است .

فلافل بندری [یا فلافل خوزستانی / اهوازی] : این فلافل شامل تخم مرغ ، سیب زمینی ، نخود ، رب گوجه فرنگي ، فلفل ساه و فلفل قرمز است .

فلافل لبنانی : این فلافل از ترکیب نخود و باقلا به یک نسبت تشکیل شده و مواد دیگر ان عبارتند از باقلای خشک

و نخود ( به یک اندازه ) ، سیر کوبیده ، پیاز ، پیازچه ، فلفل سبز قلمی تند ، بیکینگ پودر ، آرد ، جعفری خرد شده ، پودر تخم گشنیز، پودر زیره سبز، نمک و فلفل

فلافل عربی : نخود خیس شده ، سیر ، آرد نخودچی ( به ازای نیم کیلو نخود 2 قاشق غذاخوری آرد) ، کاری و زنجبیل و فلفل قرمز

فلافل با گوشت چرخ کرده : شما میتوانید از گوشت چرخ کرده گوسفند یا گوساله و یا چرخکرده مرغ داخل فلافل اضافه کنید و طعم جدیدی رو تجربه کنید .

ارزش غذایی فلافل

از آنجایی که فلافل از نخود درست می شود، می توان آن را یک منبع غذایی سالم و سرشار از پروتئین، فیبر و کربوهیدرات دانست. مواد مغذی کلیدی موجود در فلافل عبارتند از :

کلسیم، منیزیم، پتاسیم، آهن، زینک ( روی )، منگنز، تیامین، ویتامین B، ویتامین C، فولات و اسید پانتوتنیک.

فیبر محلولی که در فلافل وجود دارد می تواند اثرات مفیدی در کاهش کلسترول خون داشته باشد.

با تمامی این اوصاف، آیا می توان فلافل را یک غذای کاملا سالم دانست که می شود آن را به شکل روزانه میل کرد ؟ جواب این سوال خیر است ! زمانی که نخود را به تنهایی در نظر می گیریم، فواید زیادی برای سلامتی دارد، چرا که نخود دارای چربی بسیار کمی است، فیبر بالایی دارد و هیچ مقدار کلسترول در آن یافت نمی شود، اما برای تهیه فلافل ما این نخود ها را ابتدا چرخ کرده و مقدار زیادی از فیبر آن ها را از بین می بریم، سپس با سرخ کردن آن ها مقدار زیادی چربی و کلسترول را جذب آنها می کنیم، در نهایت می توان گفت که فلافل در کنار تمامی خواصی که دارد، همچنان یک غذای سالم شناخته نمی شود. گرچه می توان با پختن فلافل بجای سرخ کردن آن، از بسیاری از ضرر های آن جلوگیری کرد، اما تفاوت طعم فلافل پخته و سرخ کرده بحث دیگری است.

نگاهی کلی به جدول ارزش غذایی 100 گرم از این غذای خوشمزه بیاندازیم :

مقدارمواد معدنی موجودمقدارمواد معدنی موجود
54mgکلسیم34.6mgآب
3.42mgآهن333Kcalانرژی
82mgمنیزیم17.8gچربی
0.69mgمنگنز31.84gکربوهیدرات
192mgفسفر13.31gپروتئین
585mgپتاسیم13IUویتامین A
294mgسدیم0.14mgویتامین B1
1.5mgزینک1.044mgویتامین B3

اهمیت فلافل در سبد غذایی گیاهخواران

در حالی که نخود دارای سدیم و چربی اشباع شده کمی است، این بدین معنا نیست که فلافل به اندازه یک سالاد سبز سالم و مقوی است. یک ساندویچ فلافل می تواند تا 750 کالری، 30 گرم چربی و 1500 میلی گرم سدیم داشته باشد، همچنین موادی مانند گوجه، کاهو، خیارشور، ترشی و سسی که به فلافل اضافه می کنید خود بر تعداد کالری ساندویچتان اضافه می کنند. به همین دلیل است که باید فلافل را در حد اعتدال مصرف کرده و در خوردن آن زیاده روی نکنید.

با این وجود، فلافل به عنوان جایگزین گوشت در بسیاری از غذا های گیاهخواران وجود دارد و جزو غذا هایی است که می تواند پروتئین، فیبر و فولات مورد نیاز گیاهخواران را فراهم کند.

دستور پخت فلافل اصل با نکات کامل

اگر می خواهید خودتان فلافل درست کنید، به کمی زمان و صبر نیاز دارید ولی روند درست کردن فلافل بسیار راحت است !

نکات قبل از پخت فلافل

1. نخود هایتان را حتما از شب قبل خیس کنید.

2. سپس نخود های خیس خورده و خام را به کمک یک چنگال و یا یک غذاساز و یا چرخ گوشت له کنید.

3. حالا نوبت به ادویه ها و مواد معطر می رسد، اگر فلافل سنتی تری می خواهید سیر، پیاز، نعناع، جعفری، زیره، گشنیز، فلفل سیاه و نمک را به مخلوطتان اضافه کنید. اما اگر فلافل ساده تری می خواهید، می توانید مواردی همچون سیر، نعناع، گیشنیز و… را از ادویه هایتان حذف کنید. توجه داشته باشید که هر یک از این ادویه ها می تواند تاثیر زیادی بر طعم و تجربه کلی شما از خوردن فلافل داشته باشد.مقدار هر کدام از مواد هم کاملا دلخواه و بسته به سلیقه شماست .

4. پس از اینکه مخلوط نخود با ادویه ها به خوبی ترکیب شد، روی مخلوطتان را بپوشانید و بگذارید تا یک ساعت در یخچال استراحت کند. با سرد شدن مخلوطتان، سرخ کردن آن بسیار آسان تر می شود.

5. پس از سرد شدن، نوبت به آن می رسد که مخلوطتان را به شکل دایره، توپک و یا دونات های کوچک درآورید و یا با قالب های مخصوص قالب بزنید تا برای پخت آماده شوند. (می توانید فلافل ها را به هر شکلی دوست دارید درآورید. )

حالا وقت پخت فلافلهاست ،  در اینجا شما دو انتخاب دارید : سرخ کردن یا پختن.

سرخ کردن : اگر می خواهید فلافل هایتان را سرخ کنید، باید برای سرخ کردن آن ها روغنی را انتخاب کنید که در کنار نقطه جوش بالا، طعم خنثی داشته باشد، همانند روغن آفتابگردان اما برای اینکه غذای سالمتری داشته باشید از روغن کنجد و یا زیتون مخصوص سرخ کردنی هم میتوانید استفاده کنید . هر طرف از فلافل هایتان را به مدت 3 تا 5 دقیقه سرخ کنید تا به خوبی طلایی شوند. توجه کنید بعد از داغ شدن روغن حرارت را ملایم کنید تا فلافل ها مغز پخت شوند .

پختن : در صورتی که تمایل دارید فلافل هایتان را بپزید، ابتدا آنها را بر روی سینی فر خود قرار دهید و مقدار کمی روغن را با قلم مو بر روی آن ها بمالید. سپس آن ها را در فر با دمای 350 درجه فارنهایت به مدت 15 الی 20 دقیقه بپزید. یا می توانید تا زمانی که فلافل هایتان به رنگ طلایی در می آیند فر را خاموش کنید.

دستور پخت فلافل با گوشت چرخ کرده

مواد لازم

گوشت چرخ کرده مخلوط150 گرم
نخود100 گرم
پیاز کوچک1 عدد
سیر2 حبه
جعفری ساطوری2 قاشق غذاخوری
بیکینگ پودر1 قاشق چای خوری
نمک فلفل سیاه،پودر زیره،پودرگشنیز، پاپریکا به مقدار دلخواه

طرز تهیه

نخودها را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید سپس با دنده درشت چرخ گوشت چرخ کنید . پیازو سیر را رنده کنید و کاملا اب آن را بگیرید وگرنه مایع فلافل شل میشود . بعد همه مواد را به همراه ادویه ها ورز دهید و یکساعت داخل یخچال استراحت دهید . سپس قالب بزنید و داخل روغن غوطه ور سرخ کنید تا طلایی شود . توجه کنید بعد از داغ شدن روغن حرارت را ملایم کنید تا فلافل ها مغز پخت شوند .

دستور پخت فلافل با مرغ

مرغ سینه و ران250 گرم
نخود2 پیمانه
تخم مرغ2 عدد
پیازچه ساطوری5 عدد
پیاز کوچک1 عدد
سیر1 حبه
جعفرری ساطوری2 قاشق غذاخوری
ادویه کاری 1 قاشق غذاخوری
پودر سوخاری1 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه، پودر زیره ، پودر گشنیزبه مقدار دلخواه
کنجدبه مقدار دلخواه

طرز تهیه

مرغ ها را بدون استخوان کرده و داخل غذاساز کاملا له کنید . سپس نخودهایی که از قبل خیس خورده اند را نیز چرخ کنید و با سایر مواد داخل غذاساز خوب مخلوط کنید . سپس مواد را نیم ساعت داخل یخچال قرار دهید تا استراحت کند و بعد از یخچال خارج کنید و به شکل توپ های کوچک در بیاورید مواد را و کمی کنجد روی ان بریزید و داخل روغن داغ بیاندازید تا کاملا سرخ شود . توجه کنید بعد از داغ شدن روغن حرارت را ملایم کنید تا فلافل ها مغز پخت شوند .

سس مخصوص فلافل

فلافل را با انواع سس ها میتوان نوش جان کرد مخصوصا سس های تند و تیز ، اما سس ارده و سس انبه از رایجترین سس ها برای سرو فلافل میباشد . اکثر سس هایی که کنار این غذا سرو میشود طبعی گرم دارند  تا طبع سرد نخود را خنثی کنند . در ادامه طرز تهیه 4 سس پیشنهادی و رایج را برایتان آماده کردیم :

طرز تهیه سس انبه

پودر انبه2 قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی1 قاشق غذاخوری
سرکه1/4 پیمانه
نمک و فلفل قرمزبه مقدار دلخواه

پودر انبه را قبل از حرارت خوب هم بزنید چون بعد از حرارت دیدن دیگر حل نمی شود. تمام مواد را داخل یک شیرجوش مخلوط کنید و کم کم اب ولرم هم اضافه کنید و هم بزنید تا سس به غلظت مناسب برسد. (این سس عمدتا رقیق است)

  • سس انبه یک تا دو ماه در یخچال قابل نگهداریست .

طرز تهیه سس ارده

ارده1/3 پیمانه
آب ولرم1/3 پیمانه
سیر متوسط1 حبه
لیمو1 عدد کوچک
فلفل قرمز و نمکبه مقدار لازم

سیر را رنده کنید ،  سپس ارده را با اب ولرم مخلوط کنید و بعد از ان سایر مواد را اضافه کنید .

طرز تهیه سس خردل

عصاره خردل2 قاشق چایخوری
سرکه سفید1 قاشق چایخوری
روغن زیتون1 قاشق چایخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم

فقط کافیست مواد را با یکدیگر مخلوط کنید تا این سس خوشمزه اماده شود .

آیا می توان فلافل را فریز کرد ؟

فرقی نمی کند که فلافل شما پخته است و یا نپخته، شما می توانید آن را در فریزر نگهداری کنید. برای فلافل نپخته، می توانید آن را به مدت 1 ماه قبل از پختن در ظرف دربسته داخل فریزر نگه دارید. همچنین می توانید فلافل های پخته را به مدت 3 تا 6 ماه در فریزر خود نگهداری کنید. در صورت تمایل شما می توانید فلافل را به شکل سرد و گرم میل کنید، تمام مواد موجود در فلافل به شکل خام قابل خوردن هستند پس هیچ مشکلی در سرد خوردن آن ها وجود ندارد.

حقایق جالب درباره فلافل

این غذای خوشمزه دارای رکوردهای جهانی است :

  • بزرگترین فلافل با وزن 74.75 کیلوگرم در 28 ژوئیه 2012 در اردن به ثبت رسید . رکورد قبلی در 15 می 2011 در جشنواره غذایی و فرهنگی یهودیان درسانتا کلاریتا (ایالات متحده آمریکا) ثبت شد با وزن  23.94 کیلوگرم
  • سرآشپز رمزی چویری و دانشجویان دانشگاه الکفات بیروت در 9 مه 2010 ،  5173 کیلوگرم فلافل طبخ کردند که رکورد دار بزرگترین وعده فلافل هستند .

فلافل محبوب دارای روز مخصوص به خود هم هست و روز 15 ژوئن در سال 2012 توسط بن لانگ ( کار افرین جوان اسرائیلی – امریکایی )  پایه گذاری شد. این ایده از روز حمص الهام گرفته شده است. به گفته بن لانگ : ” ما می‌خواستیم تعطیلاتی را پیرامون غذایی ایجاد کنیم که بتواند مردم را از سراسر جهان، به‌ویژه خاورمیانه دور هم جمع کند.”

دسته بندی اطلاعات عمومی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
No products in the cart.
ورود به سایت