مرغ و تاثیر آن در بهبود سرماخوردگی و آنفلوانزا

عباس فتوتیعباس فتوتی
فروشگاه اینترنتی رویال طعم

وقتی دچار آنفلوانزا یا سرماخوردگی می‌شوید سراغ چه غذاهایی می‌روید؟ تجربه به ما نشان داده‌ است که مرغ، آب مرغ یا سوپ مرغ انتخاب بیشتر افراد در این دوران است. اما آیا واقعا این غذاها برای سرماخوردگی مفید هستند؟ در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

گوشت مرغ

مرغ سرشار از پروتئین، ویتامین‌ و موادمعدنی است. ۱۰۰ گرم سینه مرغ تفت داده شده حدود ۳۵ گرم پروتئین دارد. همچنین گوشت مرغ پخته حاوی ویتامین‌های B6، B12، نیاسین و بعضی موادمعدنی چون منیزیم، سلنیم و زینک است.

بدن برای بازسازی و ترمیم بافت خود و مبارزه با عفونت‌های ویروسی و باکتریایی به پروتئین نیاز دارد. به همین دلیل مصرف مرغ که حاوی پروتئين است در دوران بیماری می‌تواند به بهبود سریع‌تر کمک کند. علاوه بر پروتئین ویتامین‌های B6، B12 و موادمعدنی چون سلنیم و زینک که در گوشت مرغ وجود دارند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. تقویت سیستم ایمنی بدن اولین راه مبارزه با سرماخوردگی و آنفلوانزا به شمار می‌رود. همچنین سلنیم در بدن مانند آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند و باعث تسکین بعضی از علائم سرماخوردگی می‌شود.

آب مرغ

شرکت رویال طعم

هرگاه علائم سرماخوردگی را در خود مشاهده کردید به سراغ آب مرغ بروید! آب مرغ تمام خواص استخوان مرغ را برای سلامت طولانی‌ مدت سیستم ایمنی بدن دارد و حاوی فواید متعدد مرغ برای تسکین علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا است. در ادامه به بعضی از فواید آب مرغ اشاره می‌کنیم.

  • برای متوقف کردن آبریزش بینی مفید است. تحقیقات نشان داده‌اند که آب مرغ به کاهش ترکیبات التهابی که موجب آبریزش بینی، عطسه و سرفه که از علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا هستند کمک می‌کند. بنا بر تحقیقاتی که صورت گرفته آمینو اسید و کارنوسین موجود در آب مرغ اثر ضدالتهابی دارند.
  • باعث رهایی از مخاط می‌شود. مرغ سرشار از آمینو اسید و سیستئین است که به کمک این دو ماده مخاط رقیق می‌شود و مژک‌ها، موهای کوچک سطح ریه‌ها و نایژه، آسان‌تر مخاط را به سمت بالا و خارج از ریه‌ها می‌فرستند.
  • به هیدراته ماندن بدن کمک می‌کند. آب مرغ طبیعی به صورت مایع است به همین دلیل به هیدراته نگهداشتن بدن کمک می‌کند. اگر به دلیل تب عرق می‌کنید هیدراته ماندن بسیار اهمیت دارد. هنگامی که سرما خورده‌اید یا آنفلوانزا دارید آب مرغ بسیار مفیدتر از آبمیوه عمل می‌کند زیرا حاوی پروتئین زود هضم است و به تقویت بدن شما کمک می‌کند.

مصرف مرغ هنگام تب

رژیم غذایی مناسب با حفظ تعادل در انواع مواد مغذی هنگام بیماری بسیار اهمیت دارد. در این زمان سیستم ایمنی ضعیف شده است و فشار بسیاری برای محافظت از بدن شما متحمل می‌شود. در دوران بیماری توصیه پزشکان مصرف مواد غذایی سبک اما مغذی است که می‌تواند به بدن در شکست بیماری کمک کند. گاهی پیش می‌آید که هنگام بیماری و در صورت وجود تب بیمار در مصرف مرغ دچار تردید می‌شود. باید بدانید که مصرف مرغ در این زمان کاملا امن است و خطری ندارد، گرچه نحوه مصرف مرغ حائز اهمیت است. غذایی که در دوران بیماری با مرغ پخته می‌شود باید کمترین روغن و کمترین ادویه را داشته باشد. فیبر و پروتئین موجود در مرغ از مهم‌ترین مواد مغذی برای کاهش تب هستند که در صورت پخت صحیح بر بهبود سریع‌تر بیمار تاثیر گذارند.

نحوه مصرف مرغ در دوران سرماخوردگی یا آنفلوانزا

گوشت بسته بندی باکیفیت رویال طعم

متداول‌ترین روش استفاده از مرغ در دوران سرماخوردگی سوپ مرغ است. سوپ مرغ تمام فواید آب مرغ را دارد. سوپ مرغ به دلیل اینکه حاوی سیستئین است به رقیق شدن مخاط کمک می‌کند و سرعت بهبود را در شما افزایش می‌دهد. در سال 1978 محققان مرکز پزشکی مونت سینای (Mount Sinai) در ایالات متحده آمریکا تاثیر آب سرد، آب گرم و سوپ مرغ را بر پاکسازی مجرای بینی آزمایش کردند. به کمک این آزمایش محققان دریافتند که آب گرم بهتر از آب سرد در پاکسازی مجاری تنفسی عمل می‌کند و عملکرد سوپ مرغ حتی از آب گرم نیز بهتر است.

علاوه بر این، سوپ مرغ بر التهاب نیز تاثیر دارد. التهاب دلیل اصلی آبریزش بینی هنگام سرماخوردگی است. زمانی که ویروس مجرای بینی را آلوده می‌کند نوعی ماده شیمیایی به نام سیتوکین ترشح می‌شود. ترشح سیتوکین به معنی زنگ خطر ورود مزاحمی خارجی به بدن است و باعث حساسیت شدید در واکنش به آن می‌شود. با این زنگ خطر رگ‌های خون منبسط می‌شوند و جریان خون در آن ناحیه افزایش می‌یابد. افزایش جریان خون به معنی افزایش تعداد گلبول‌های سفید، اصلی‌ترین محافظان سیستم ایمنی بدن، در محل است. با این اتفاق رگ‌ها به گلبول‌های سفید اجازه می‌دهند که فشرده‌تر از آن‌ها عبور کنند. گلبول‌های سفید به مجاری تنفسی مهاجرت می‌کنند و موجب التهاب می‌شوند. سوپ مرغ با جلوگیری از مهاجرت گلبول‌های سفید و چسبیدن آن‌ها به بافت‌های تنفسی التهاب را تسکین می‌دهد.

هنگامی که دچار گلودرد، سرفه شدید یا آنفلوانزا هستید علاوه بر سوپ مرغ می‌توانید از خوراک مرغ نیز استفاده کنید. هنگام تهیه این خوراک در کنار گوشت آب‌پز مرغ می‌توانید از سبزیجات، آب مرغ، فلفل دلمه‌ای، پیاز و سیر استفاده کنید. مصرف این مواد می‌تواند به کاهش سرفه و دیگر علائم سرماخوردگی کمک کند.

منابع:

www.goodhousekeeping.com

www.chicken.org.au

pharmeasy.in

www.thenolthomestead.com

timesofindia.indiatimes.com

www.scienceabc.com

دسته بندی اطلاعات عمومی تغذیه و سلامتی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
No products in the cart.
ورود به سایت