بی اشتهایی عصبی

farnoodfiroozbakht1993farnoodfiroozbakht1993

بی اشتهایی عصبی یا Anorexia Nervosa  یک نوع اختلال در خوردن است که با وزن غیرطبیعی پایین بدن و ترس شدید از افزایش وزن همراه است. افراد مبتلا به Anorexia برای کنترل وزن و شکل خود ارزش زیادی قائل هستند.

بی اشتهایی عصبی

افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی  برای جلوگیری از افزایش وزن یا ادامه کاهش وزن ، معمولاً مقدار غذای مصرفی خود را به شدت محدود می کنند. آنها ممکن است بخواهند کالری دریافتی را با استفاده از روش های زیراز بین ببرند:

-استفراغ بعد از خوردن غذا

-استفاده نادرست از ملین ها ، کمک های رژیمی و دیورتیک ها diuretics))

-روش Enemas

-ورزش بیش از حد

این افراد مهم نیست چقدر وزن از دست میدهند ؛ آنها همچنان از افزایش وزن می ترسند. بی اشتهایی در واقع در مورد غذا نیست. این یک راه بسیار ناسالم و گاهی تهدید کننده زندگی برای تلاش برای کنار آمدن با مشکلات عاطفی است. افراد دچار این بیماری فکر میکنند لایق لاغری هستند و باید تا جایی که میتوانند وزن کم کنند.  Anorexiaمانند سایر اختلالات خوردن ، می تواند زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهد و غلبه بر آن بسیار دشوار است. اما با درمان ، می توانید درک بهتری از خود داشته باشید ، به عادات غذایی سالم تر برگردید و برخی از عوارض جدی بی اشتهایی عصبی را معکوس کنید.

علائم بی اشتهایی عصبی

علائم و نشانه های فیزیکی بی اشتهایی عصبی مربوط به گرسنگی است ؛ همچنین شامل مسائل احساسی و رفتاری مانند درک غیرواقعی از وزن بدن و ترس شدید از افزایش وزن یا چاق شدن است. توجه به علائم و نشانه ها ممکن است دشوار باشد زیرا آنچه برای بدن کم وزن تلقی می شود برای هر فرد متفاوت است و برخی افراد ممکن است بسیار لاغر به نظر نرسند. همچنین ، افراد مبتلا به بی اشتهایی اغلب لاغری ، عادات غذایی یا مشکلات جسمی خود را پنهان می کنند.

بی اشتهایی عصبی

علائم جسمی:

کاهش شدید وزن

ظاهر نحیف و لاغر

فشار خون غیرطبیعی

خستگی

بیخوابی

سرگیجه یا غش کردن

تغییر رنگ انگشتان دست و آبی شدن آنها

موهایی که نازک می شوند ، می شکنند یا می ریزند

موهای نرم و نازک و کرک مانند بدن را می پوشاند

عدم قاعدگی در زنان

یبوست و درد شکم

پوست خشک یا زرد رنگ

عدم تحمل سرما

ریتم نامنظم قلب

فشار خون پایین

کم آبی بدن

تورم بازوها یا پاها

دندان های فرسوده و پینه روی مفصل انگشتان در اثر استفراغ های زیاد

ممکن است برخی علائم در افرادی که دارای Anorexia هستند با افرادی که دارای پرخوری عصبی یا  Bulima هستند یکی باشد ولی تفاوت فاحش این دو گروه در این است که افراد مبتلا به Anorexia به طور کلی با وزن غیر طبیعی و پایین دست و پنجه نرم می کنند ، در حالی که افراد مبتلا به Bulimia معمولاً از وزن طبیعی برخوردار هستند.

علائم احساسی و رفتاری:

علائم رفتاری بی اشتهایی ممکن است شامل تلاش برای کاهش وزن با موارد زیر باشد:

کاهش شدید مصرف غذا از طریق رژیم غذایی یا ناشتا ماندن

استفراغ بصورت خودجوش برای رهایی از غذا ، که ممکن است شامل استفاده از ملین ها ، Enema ها ، کمک های رژیمی یا محصولات گیاهی باشد.

پختن غذاهای مفصل برای دیگران اما خود فرد از آنها نمیخورد

پرهیز مکرر از وعده های غذایی یا امتناع از خوردن غذا

نفی گرسنگی یا بهانه برای نخوردن غذا

خوردن فقط چند غذای خاص ، معمولاً غذاهای کم چرب و کالری

عدم تمایل به غذا خوردن در جمع

دروغ در مورد میزان خوردن غذا

ترس از افزایش وزن که ممکن است شامل وزن کردن مکرر یا اندازه گیری سایز بدن باشد

بررسی مکرر جلوی آینه برای تشخیص عیوب

شکایت از چاق بودن یا داشتن قسمتهایی از بدن که چربی دارد

پوشیدن لباس های گشاد و تعداد زیادی لباس

فقدان احساسات

کناره گیری اجتماعی

تحریک پذیری

بیخوابی

کاهش علاقه به رابطه جنسی

متأسفانه ، بسیاری از افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی حداقل در ابتدا درمان را نمیپذیرند . تمایل آنها برای لاغر ماندن بر نگرانی های مربوط به سلامتی آنها غلبه می کند.

علل بی اشتهایی عصبی

علت دقیق بی اشتهایی ناشناخته است. مانند بسیاری از بیماری ها ، احتمالاً ترکیبی از عوامل بیولوژیکی ، روانی و محیطی است.

بیولوژیکی : اگرچه هنوز مشخص نیست که کدام ژن ها درگیر هستند ، اما ممکن است تغییرات ژنتیکی وجود داشته باشد که برخی افراد را بیشتر در معرض Anorexia قرار دهد. برخی از افراد ممکن است گرایش ژنتیکی به کمال گرایی ، حساسیت و پشتکار داشته باشند همه این ویژگی ها با بی اشتهایی مرتبط است.

روانشناسی : برخی از افراد مبتلا به بی اشتهایی ممکن است دارای ویژگی های وسواس فکری و اجباری باشند که باعث می شود رژیم غذایی سخت گیرانه بگیرند و با وجود گرسنگی غذا را کنار بگذارند. آنها ممکن است تمایل زیادی به کمال گرایی داشته باشند ، که باعث می شود آنها فکر کنند که هرگز به اندازه کافی لاغر نیستند. و ممکن است سطح بالایی از اضطراب داشته باشند و برای کاهش آن به خوردن غذاهای محدود کننده بپردازند.

محیطی : فرهنگ مدرن غربی بر لاغری تأکید دارد. موفقیت و ارزش اغلب با لاغر بودن برابر است. فشار همسالان ممکن است به افزایش میل به لاغری کمک کند ، به ویژه در دختران جوان.

بی اشتهایی در دختران و زنان شایع تر است. با این حال ، پسران و مردان به طور فزاینده ای دچار اختلالات خوردن شده اند که احتمالاً مربوط به افزایش فشارهای اجتماعی است. این بیماری در سنین نوجوانی شایع تر است. با این وجود ، افراد در هر سنی می توانند دچار این اختلال در خوردن شوند ، هرچند در افراد بالای 40 سال این مورد نادر است. نوجوانان ممکن است بیشتر در معرض خطر باشند زیرا تمام تغییرات بدن آنها در دوران بلوغ انجام می شود. آنها همچنین ممکن است با افزایش فشار همسالان مواجه شوند و نسبت به انتقادات یا حتی اظهارنظرهای در مورد وزن یا فرم بدن حساس شوند.

عوارض بی اشتهایی عصبی

بی اشتهایی می تواند عوارض متعددی داشته باشد. در شدیدترین حالت ممکن است کشنده باشد. مرگ ممكن است ناگهاني اتفاق بيفتد حتي وقتي كه كسي به شدت كم وزن نيست. این موضوع ممکن است ناشی از ریتم غیرطبیعی قلب (آریتمی ) یا عدم تعادل الکترولیت ها (مواد معدنی مانند سدیم ، پتاسیم و کلسیم که تعادل مایعات را در بدن شما حفظ می کند ) باشد.

سایر عوارض بی اشتهایی عبارتند از:

کم خونی

مشکلات قلبی مانند افتادگی دریچه میترال ، ریتم غیرطبیعی قلب یا نارسایی قلبی

از دست دادن استخوان (پوکی استخوان) ، افزایش خطر شکستگی

از دست دادن ماهیچه

در زنان ، عدم قاعدگی

در مردان ، کاهش تستسترون

مشکلات گوارشی مانند یبوست ، نفخ یا حالت تهوع

ناهنجاری های الکترولیت مانند پتاسیم ، سدیم و کلرید خون پایین باشد

مشکلات کلیوی

اگر فرد مبتلا به بی اشتهایی به شدت دچار سوءتغذیه شود ، همه اعضای بدن از جمله مغز ، قلب و کلیه ها می توانند آسیب ببینند. این آسیب ممکن است به طور کامل برگشت پذیر نباشد ، حتی اگر بی اشتهایی تحت کنترل باشد.

علاوه بر انبوه عوارض جسمی ، افراد مبتلا به Anorexia معمولاً دارای اختلالات روانی نیز هستند. آنها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

افسردگی ، اضطراب و سایر اختلالات خلقی

اختلالات شخصیتی

اختلالات وسواسی جبری

سوء مصرف الکل و مواد

خودآزاری ، افکار خودکشی یا تلاش برای خودکشی

منبع:

https://www.mayoclinic.org
دسته بندی روانشناسی کتاب رویال طعم
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
No products in the cart.
ورود به سایت