شستشوی لباس و بهداشت ماشین لباسشویی

farnoodfiroozbakht1993farnoodfiroozbakht1993

شستشوی لباس یا همان لاندری می تواند کاری طاقت فرسا و وقت گیر باشد . حتی برای آنان که به نظافت خانه اهمیت می دهند و به آن علاقه مند هستند . برای اکثریت ما ، شستشوی لباس از آن کارهایی است که آن را از والدین ، اطرافیان و یا همسر خود آموخته ایم و بعد از آن دیگر سوالی در رابطه با آن نپرسیده ایم . اما سوال پرسیدن کار شایسته ای است چرا که دانش بیشتر می تواند هر کاری را برای ما آسان تر و موثر تر کند ، حتی شستن لباس را .

شستشوی لباس

ما قصد داریم تا در این مقاله شما را با نحوه کار کرد ماشین لباسشویی ، نحوه شستشوی انواع پارچه و روش هایی برای از بین بردن لکه ها و بو های ناخوشایند از روی لباس ها آشنا کنیم . اگر شما در شستشوی لباس های خود از محصولات و یا روش های خاصی کمک می گیرید که موثر هستند ، نیازی نیست که روش های ما را جایگزین آن ها کنید .

ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی و روش کارکرد آن متناسب با برندی که آن را تولید کرده ، سالی که تولید شده و مهندسی آن می تواند متفاوت باشد . اما چند نکته کلی در رابطه با استفاده از آن ها وجود دارد که به شما کمک می کند تا از قابلیت های این ماشین به بهترین نحوه ممکن استفاده کنید .

شستشوی لباس

تنظیمات کلی ماشین لباسشویی به سه بخش تقسیم می شود :

طول چرخش

سرعت چرخش

دمای آب

هرکدام از این تنظیمات می تواند به شما کمک کند تا درک بهتری نسبت به نوع شستشوی لباسها پیدا کنید . یک نکته که در رابطه با تنظیمات ماشین لباسشویی ها وجود دارد این است که برخی از آن ها امکان شخصی سازی بیشتری را ارائه می دهند و می توان هر کدام از تنظیمات آن ها را به صورت جداگانه شخصی سازی کرد . اما برخی دیگر از ماشین لباسشویی ها این امکانات شخصی سازی را ارائه نمی دهند و دمای آب ، طول و سرعت چرخش در آن ها با یکدیگر مرتبط اند .

طول چرخش

طول چرخش و یا همان “تایمر” ، بخشی از تنظیمات ماشین لباسشویی است که تعیین می کند لباس ها برای چه مدتی شسته شوند . تنظیم این بخش می بایست متناسب با میزان کثیف بودن لباس ها و حجم آن ها انجام شود . اگر لباس هایی که می شویید بسیار کثیف هستند و یا بسیار حجیم هستند . بهتر است تا تایمر را برای زمان طولانی تری تنظیم کنید . در غیر این صورت ، آن را برای زمان کوتاه تری تنظیم کنید . این نکته را به خاطر داشته باشید که هرچقدر زمان کمتری صرف شستن لباس ها شود ، هم در مصرف آب صرفه جویی شده و هم لباس هایتان سالم تر می مانند .

سرعت چرخش :

سرعت چرخش به معنای سرعت و نیرویی است که لباس ها توسط آن شسته می شوند . در اکثریت ماشین لباسشویی ها سه دکمه برای تنظیم سرعت چرخش وجود دارد ، “ regular ”، “ permanent press ” و “delicate ” .

تنظیمات Regular هم سرعت شستشو و هم سرعت چرخش دیگ در ماشین لباسشویی بالاست . این تنظیمات برای شستن لباس های حجیم مناسب است .

تنظیمات Permanent Press ، سرعت شستشو بالاست اما سرعت چرخش دیگ کم است . این تنظیمات می تواند انتخاب مناسبی برای شستن آن دسته از لباس ها باشد که مستعد چروک شدن هستند . چرا که سرعت کم چرخش دیگ می تواند از چروک شدن آن ها جلوگیری کند . ( این تنظیمات برای شستن اکثریت لباس ها مناسب است . )

در تنظیمات Delicate ، هم سرعت شستشو و هم سرعت چرخش دیگ کم است . این تنظیمات برای شستن لباس های نازک . ظریف و یا لباس هایی که در دوخت آن ها از تزیینات خاصی بکار رفته است، مناسب می باشد .

شستشوی لباس

دمای آب :

در هنگام انتخاب دمای مناسب برای شستشوی لباس ، بهتر است تا این سه نکته را بخاطر داشته باشید :

نکته اول

بخاطر پیشرفت هایی که در فرمولاسیون مواد شوینده و مکانیزم های ماشین لباسشویی صورت گرفته است . امروزه می توان تمامی لباس ها را با استفاده از آب سرد شست . استفاده از آب سرد برای شستن لباس ها 2 مزیت مهم را به همراه دارد . مزیت اول این است که استفاده از آب سرد به طور کلی باعث صرفه جویی در انرژی شده و طول عمر ماشین لباسشویی را بیشتر می کند . مزیت دوم این است که استفاده از آب سرد برای شستن لباس ها باعث طول عمر بیشتر آن ها شده و بافت آن ها را حفظ می کند .

نکته دوم

در نکته اول به این موضوع اشاره شد که امروزه می توان برای شستن تمامی لباس ها از آب سرد استفاده کرد . با این حال بد نیست نگاهی به نکات قدیمی تر انتخاب دمای مناسب برای شستشو لباس بیاندازیم . برای شستن لباس های تیره بهتر است از آب سرد استفاده کرد و برای لباس های روشن تر و سفید رنگ از آب داغ . آب داغ می تواند موجب محو شدن و کمرنگ شدن لباس ها شود . برای همین است که در گذشته پیشنهاد می شده تا از آب سرد برای شستن این نوع لباس ها استفاده شود . آب داغ همچنین دارای اثر ضدعفونی کننده و پاک کنندگی بیشتری است که برای شستن لباس های کثیف تر همانند رو بالشی فردی که مریض بوده است ، مناسب است .

نکته سوم

در صورتی که مطمئن نیستید که برای شستن لباس از چه دمایی استفاده کنید ، بهترین گزینه آب سرد است .

با این حال ممکن است شما از آن دسته از افراد باشید که عادت دارید از آب داغ برای شستن لباس های روشن و سفید استفاده کنید و ترک عادت موجب مرض است . و یا ممکن است استفاده از آب سرد در شستشو لباس ها این تصور را در شما ایجاد کند که جرم ها و باکتری ها به خوبی از بین نرفته اند . در هر صورت اگر استفاده از آب داغ در شستشو حس بهتری را به شما منتقل می کند به استفاده از آن ادامه دهید .

تمیز کردن ماشین لباسشویی

تمیز کردن ماشین لباسشویی می بایست بر اساس روش استفاده از آن و میزان استفاده از آن انجام شود . برای مثال ، روش و میزان استفاده از ماشین لباسشویی توسط یک مادر خانه دار و حرفه ای بسیار متفاوت تر از یک پدر شاغل است که به ندرت از ماشین لباسشویی استفاده می کند .

شستشوی لباس

روند تمیز کردن ماشین لباسشویی نسبتا سر راست و آسان است . ابتدا از خالی بودن ماشین لباسشویی اطمینان حاصل کرده و مخزن ماده شوینده لباس را از یک شوینده سطوح پر کنید و دمای آب را بالا ببرید و ماشین لباسشویی را روشن کنید . میتوان برای این کار از مواد شوینده رایج مثل سرکه یا جوش شیرین استفاده کنید .

سایر نکات

اگر درب ماشین لباسشویی شما در جلوی آن قرار دارد ، بهتر است بعد از اتمام تمیز کردن بخش داخلی ، واشر ماشین لباسشویی را نیز با یک دستمال تمیز کنید تا از رشد کپک و تراکم جرم ها در آن جلوگیری کنید . حال که صحبت از واشر ماشین لباسشویی شد ، بهتر است این نکته را بدانید که اگر ماشین لباسشویی شما از نوع HE ( راندمان بالا ) است . بهتر است که وقتی ماشین لباسشویی خاموش است درب آن را باز بگذارید . با این کار گردش هوا در آن بیشتر شده و زودتر خشک شود تا واشر آن از کثیف شدن و جرم گیری ناشی از رطوبت در امان باشد .

اگر ماشین لباسشویی شما بوی بدی می دهد ، به کمک یک دستمال آغشته به سرکه واشر و سطح داخلی آن را تمیز کرده تا از رشد کپک جلوگیری کرده و باقی مانده های مواد شوینده را از آن پاک کنید .

با اینکه استفاده از سفید کننده ها می تواند از رشد کپک در واشر جلوگیری کند ، استفاده از آن برای تمیز کردن ماشین لباسشویی پیشنهاد نمی شود . چرا که باقی مانده سفید کننده می تواند باعث آسیب رسیدن به بافت لباس ها در استفاده های آینده شود .

اگر روشن کردن ماشین لباسشویی خالی برای تمیز کردن آن بر خلاف ذات صرفه جوی شماست . می تواند دستمال های خود را نیز در هنگام تمیز کردن ماشین لباسشویی درون آن قرار دهید .

شستشو با دست

شستشوی لباس

گاهی اوقات ماشین لباسشویی بهترین انتخاب شما نیست . برخی افراد شستشو با دست را حرکتی زشت و بی اعتبار می دانند . اما در واقع شستشو با دست نیازمند مهارت بالایی است و کار بسیار سختی می باشد . شما می توانید با آموختن نکاتی در رابطه با شستن لباس به صورت دستی ، از این روش در شستن لباس زیر ، لباس هایی که از جنس ترمه هستند و یا شستن هر نوع لباسی در طول سفر های خود استفاده کنید . ما در ادامه شما را با مراحل شستن لباس به صورت دستی آشنا می کنیم . :

مراحل شستشو

مرحله اول

لازم است بدانید که برای شستن لباس به صورت دستی نیازی به تدارکات زیادی ندارید . یک پودر شوینده لباس ، یک حوله تمیز و فضای کافی برای غوطه ور کردن لباس در آب ( همانند سینک ظرفشویی یا دستشویی ، وان حمام و یا یک لگن معمولی ) برای اینکار کافی است . ( اطمینان حاصل کنید که فضایی که در آن به شستشو لباس می پردازید پاکیزه است . ) ابتدا سینک یا لگن خود را تا حدی با آب پاکیزه پر کنید که فضای کافی برای دست شما و لباس در آن محیا باشد . سپس مقدار کمی ( یک عدد قاشق غذاخوری ، این میزان می تواند وابسته به اندازه لباس متغییر باشد . ) از پودر شوینده را درون آب بریزید .

مرحله دوم

لباسی که می خواهید بشویید را درون آب آغشته به ماده شوینده قرار داده و سعی کنید تا در شستن آن از چرخش ماشین لباسشویی تقلید کنید . ابتدا کاملا آن را خیس کرده و سپس به کمک دست هایتان و مالش دو طرف لباس به یکدیگر تمامی بافت آن را از ماده شوینده پر کنید . پس از گذشت چند دقیقه ، لباس خود را درون آب غوطه ور کنید . زمان قرار دادن لباس ها در آب از یکدیگر متفاوت است و به جنس ، ضخامت و نوع آن بستگی دارد . برای مثال لباسی که از جنس ترمه است را نمی توان برای مدت طولانی در آب سرد قرار داد . در صورتیکه لباسی که از جنس کتان است را می توان برای مدت طولانی و بدون هیچ مشکلی درون آب قرار داد .

مرحله سوم

زمانی که نوبت به شستشو و پاک کردن مواد شوینده از لباس می رسد ، شما از اهمیت میزان ماده شوینده مصرفی خود آگاه می شوید . اگر میزان ماده شوینده شما زیاد بوده است ، پاک کردن لباس و شستن آن سخت تر می شود . اگر میزان ماده شوینده شما کم باشد ، لباس به خوبی شسته نمی شود و شما متوجه باقی ماندن کثیفی بر روی آن خواهید شد .

لباس ها را به آرامی و با کمک دستان خود فشار دهید تا مواد شوینده به خوبی از بافت ها خارج شود . سپس سینک و یا لگن خود را از باقی مانده مواد شوینده و آب خالی کنید . سپس سینک و یا لگن را از آب تمیز و جدید پر کنید و به شستشو تا زمانی که دیگر ماده شوینده ای بر روی لباس ها باقی نمانده ادامه دهید . شما می توانید پارچه های ضخیم تر را در جریان مستقیم آب قرار دهید . اما پارچه های ظریف و نازک را نمی توان به این صورت شست .

مرحل چهارم

پس از اینکه سینک را برای آخرین بار خالی کردید ، حال نوبت آن است که لباس ها را با دستان خود بفشارید . پس آن که از خیس نبودن لباس ها اطمینان حاصل کردید ، میبایست آن ها را به کمک یک حوله تمیز کنید و در نهایت آن ها را بر روی بند رخت قرار دهید تا خشک شوند .

دسته بندی سبک زندگی رویالی کتاب رویال طعم
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
No products in the cart.
ورود به سایت