کافئین خواص و مضرات

farnoodfiroozbakht1993farnoodfiroozbakht1993

کافئین نوعی محرک و رایج ترین دارو در جهان است . روزانه ، میلیون ها آدم با مصرف کافئین از خواب آلودگی جلوگیری کرده و تمرکز خود را در هنگام انجام کار افزایش می دهند .

کافئین خواص و مضرات

بحث های بسیار زیادی درباره خوب یا بد بودن مصرف کافیین صورت گرفته است ، اما شواهد مبنی بر این است که مصرف آن در کنار مزایای بسیاری که دارد ، اگر بدون نظارت و به شکل نامنظم مورد استفاده قرار بگیرد ، می تواند بسیار خطرناک باشد . برای مثال ، اضافه کردن کافئین به نوشیدنی ای که بطور طبیعی حاوی کافئین نیست ، می تواند مشکلاتی به همراه داشته باشد .

در این مقاله میخواهیم به بررسی خواص و مضرات کافئین بپردازیم . اما قبل از آن بهتر است حقایقی را در رابطه با این ماده مرور کنیم :

۱. کافئین نوعی محرک است که گاهی اوقات به صورت طبیعی در خوراکی ها موجود است .

۲. سازمان جهانی غذا و دارو پیشنهاد می کند که در طول روز ، حداکثر ۴۰۰ میلی گرم کافئین ( معادل ۲ تا ۳ لیوان قهوه در روز ) مصرف کنید .

۳. کافئین موجود در قهوه به کاهش وزن ، افزایش انرژی و بیداری کمک می کند.

۴. مصرف بیش از اندازه کافیین می تواند تاثیرات مخربی بر روی بارداری٬ باروری٬ کنترل گلوکز بدن و… بگذارد.

۵. نوشیدنی های انرژی زا حاوی مقادیر زیادی کافئین می باشند که در صورت استفاده بی رویه ، و یا در کنار الکل بسیار خطرناک هستند و می توانند به اوردوز یا حتی مرگ منجر شوند .

کافئین خواص و مضرات

کافئین و استفاده های آن در زندگی روزمره:

در داروهای تجویزی در نسخه های پزشکی ، از آن برای از بین بردن خواب آلودگی و گاهی اوقات برای بهبود درد ها استفاده می شود.

کافیین به گروهی از دارو ها تعلق دارد که “ محرک های سیستم عصبی مرکزی ” نام دارند و خوراکی هایی که حاوی کافیین هستند می توانند به بهبود آگاهی مغز کمک کنند .

روزانه بیش از ۹۰ درصد بزرگسالان آمریکا از کافئین استفاده می کنند که میانگین آن به ۲۰۰ میلی گرم در روز میرسد .

منابع طبیعی کافئین :

در بیش از ۶۰ درصد برگ ها٬ دانه ها و میوه ها موجود است . دانه های قهوه ، برگ ها و جوانه چای ، دانه های کاکائو ، دانه های گوانا و… نمونه هایی از این دست منابع طبیعی کافئین هستند .

این ماده در گیاهان نقش آفت کش را دارد و حشراتی را که سعی در خوردن گیاه دارند را می کشد و یا فلج می کند .

کافئین در خوراکی ها :

نوشیدنی های انرژی زا ، چای ، قهوه ، شکلات ، آدامس ، ژله ، وافل ، آب ، مارشملو ، تخمه آفتاب گردان و… همگی دارای مقادیری کافئین هستند

همانطور که قبل تر اشاره شد ، سازمان جهانی غذا و دارو پیشنهاد می کند که حداکثر ۴۰۰ میلی گرماز این ماده در روز مصرف می شود ، از سوی دیگر وسعت خوراکی هایی که حاوی آن هستند در حال بیشتر شدن است و این موضوع نگرانی هایی بوجود آورده است .

خواص کافئین

کافئین ممکن است خواص بسیاری داشته باشد ، اما همه آنها توسط محققان تایید نشده اند ، با این حال نمونه هایی از این خواص عبارتند از :

کاهش وزن :

کافئین با کم کردن اشتها و میل به غذا خوردن ، می تواند سرعت کاهش وزن را افزایش داده و از افزایش وزن جلوگیری کند . البته برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف کافئین موجب تولید بیشتر گرما در بدن شده و این موضوع به گوارش غذا کمک می کند .

در نظر داشته باشید که تاثیرات کافئین بر روی بدن موقت هستند و مصرف قهوه برای کاهش وزن در طولانی مدت میتواند مشکلات زیادی را برای فرد بوجود آورد .

کافئین خواص و مضرات

جلوگیری از خواب آلودگی:

مصرف ۷۵ میلی گرم کافئین در روز می تواند آگاهی و تمرکز را افزایش دهد ، مصرف ۱۶۰ تا ۴۰۰ میلی گرم کافئین در روز میتواند به بهبود حافظه و سرعت فکر کردن فرد کمک کند .

کافئین در ورزش:

مصرف کافئین می تواند به عملکرد فیزیکی فرد در هنگام ورزش کمک کند. این بهبود فیزیکی شامل استقامت بیشتر در هنگام ورزش برای مدت طولانی تر کمک میکند ، همچنین موجب می شود فرد بتواند وزنه های سنگین تری را بلند کند .

تاثیر کافئین روی مغز:

کافیین و آنتی اکسیدان های موجود در قهوه ، تاثیرات مثبتی روی مغز ما می گذارند ، محققان می گویند نوشیدن قهوه باعث بهتر شدن مهارت فکر کردن در فرد شده و همانطور که قبل تر به آن اشاره شد ، باعث بهبود حافظه نیز میشود . همچنین نوشیدن قهوه به شکل منظم و درست٬ از بیماری های آلزایمر و پارکینسون جلوگیری می کند.

جلوگیری از سرطان:

بعضی دانشمندان می گویند مصرف کافیین می تواند از سرطان پوست جلوگیری کند ، آنها طی یک آزمایش متوجه شدند که خوردن کافئین از پوست در برابر ضررات احتمالی اشعه های UV  جلوگیری میکند .

در یک آزمایش دیگر از ۹۸۶۴۳۲ مرد و زن ، دانشمندان متوجه شدند که آنهایی که ۳ لیوان قهوه در روز میخورند ۴۹ درصد احتمال مرگ خود را کاهش داده و از سرطان دهان جلوگیری کرده اند .

از دیگر سرطان هایی که می توان به کمک آن احتمال ابتلا به سرطان را کم کرد ، می توان به سرطان پروستات ، سرطان سر و گردن و سرطان سینه اشاره کرد .

جلوگیری از سنگ کلیه:

در یک آزمایش از 217883 داوطلب٬ دانشمندان دریافتند که مصرف مناسب کافیین می تواند احتمال ابتلا به سنگ کلیه را کاهش دهد.

جلوگیری از دیابت نوع ۲:

در یک تحقیق ۴ ساله ، دانشمندان دریافتند افرادی که ۱ لیوان قهوه به برنامه روزانه خود اضافه کردند . احتمال ابتلا به دیابت را یک درصد در خود کاهش داده اند . آنهایی که یک لیوان قهوه را از برنامه روزانه خود حذف کردند ، ۱۷ درصد احتمال ابتلا به دیابت را در خود افزایش داده اند . این موضوع می تواند بخاطر کاهش حساسیت انسولین در بدن باشد ، اما نمیتوان نظر قطعی در رابطه با این موضوع داد.

دسته بندی اطلاعات عمومی کتاب رویال طعم
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
No products in the cart.
ورود به سایت