بهترین اختراعات وسایل آشپزخانه در طول زمان

farnoodfiroozbakht1993farnoodfiroozbakht1993

آشپزخانه ها طی دهه های اخیر به طرز چشم گیری تغییر کرده اند . با پیدایش تکنولوژی های جدید ، تغییر عادات و گرایش های غذایی مردم ، مجموعه بی انتهایی از وسایل و دستگاه های جدید در آشپزخانه ها نمایان شد . در این مقاله ما به معرفی و بررسی بهترین اختراعات وسایل آشپزخانه می پردازیم که از ۱۹۲۰ تا کنون و طی دهه های متوالی روی نحوه پختن غذا ها تاثیر بسزایی داشتند و شکل و شمایل آشپزخانه های ما را هم تحت تاثیر قرار دادند .

بهترین اختراعات وسایل آشپزخانه در طول زمان

توستر های اتوماتیک : (۱۹۲۰)

بعد از جنگ جهانی اول ، شکل و شمایل آشپزخانه و وسایل آشپزخانه ها در آمریکا ، انگلیس و بقیه کشورهای دنیا شروع به تغییر کرد . با حضور بیشتر زنان در جامعه به عنوان نیروی کار ، کمبود ابزار آشپزخانه ای که هم جمع و جور باشند و هم باعث صرفه جویی در زمان بشوند ، دیده می شد . در همان سال ها بود که توستر های اتوماتیک روانه بازار شدند . دستگاه های برقی ای که می توانستند دو طرف نان را در کمترین زمان ممکن برشته کنند . تا سال ۱۹۲۶ ، این دستگاه های دوست داشتنی و کاربردی در آشپزخانه بیشتر مردم وجود داشتند .

بهترین اختراعات وسایل آشپزخانه در طول زمان

همزن برقی : (۱۹۲۰)

یکی دیگر از وسایل جذابی که در دهه ۲۰ میلادی روانه بازار شد و باعث صرفه جویی بیشتر در زمان می شد ، همزن برقی بود . هم زدن خمیر و کره با دست یکی از کار های طاقت فرسایی بود که می توانست دست هر کسی را به درد آورد . اما برای آنهایی که از توان مالی خوبی برخوردار بودند . همزن برقی جدید شرکت KitchenAid ٬ بدرودی بر این کار طاقت فرسا و سخت بود . همزن برقی در سال ۱۹۱۹ اختراع شد . اما اولین همزن برقی جمع و جور و سبک در سال ۱۹۲۷ توسط کمپانی KitchenAid  تحت عنوان “ Model G ” روانه بازار شد و فروش خوبی را تجربه کرد .

اجاق گاز  AGA: (۱۹۲۰)

AGA یک کمپانی بود که در اوایل دهه ۲۰ میلادی تاسیس شد . هدف AGA این بود که آشپزی و پخت و پز را آسان تر کند و صرفه جویی در زمان از دیگر اولویت های آن بود . مخترع اجاق گاز AGA مردی سوئدی به اسم “دکتر گستاو دالن” بود که بینایی خود را طی یک حادثه از دست داده بود و خانه نشین شده بود .

یکی از روز ها که او در خانه بود متوجه شد همسرش از اجاق گاز فرسوده ای که دارند خسته شده است . این شد که دالن تصمیم به طراحی یک اجاق گاز گرفت که از چدن ساخته شده بود و می توانست برای مدت طولانی تری داغ بماند . آوازه این دستگاه به سرعت در بریتانیا پیچید و در اواخر دهه ۲۰ میلادی ، حتی فراتر از بریتانیا پیش رفت و طی دهه های متوالی در سطح جهان معروف شد .

مخلوط کن برقی : (۱۹۳۰)

دهه ۳۰ میلادی هم مشابه دهه ۲۰ میلادی پیش می رفت . دستگاه های جدید و کاربردی روز به روز بیشتر می شدند و روی کابینت های مردم را پر می کردند . یکی از این دستگاه ها مخلوط کن برقی بود که ابتدا در سال ۱۹۲۰ توسط “استیون پاپلاوسکی” برای میکس کردن میلک شیک اختراع شد . اما تا سال ۱۹۳۷ طول کشید تا یک نسخه شیک و جمع و جور از این دستگاه روانه بازار شود و بتواند در آشپزخانه اکثر مردم قرار بگیرد .

فر برقی : (۱۹۳۰)

سریع٬ اقتصادی و ساده تر از همیشه؛ سه ویژگی فرهای برقی جدیدی بود که در دهه ۳۰ میلادی در خانه اکثر مردم آمریکا و انگلیس وجود داشت . البته که این دستگاه ابتدا در قرن ۱۹ام اختراع شد اما حدود ۱۰۰ سال طول کشید که یک نسخه خانگی از آن تولید شود و به فروش برسد . برق حالا داشت به یکی از عناصر حیاتی در خانه ها تبدیل میشد و زندگی بدون آن دشوار شده بود .

بهترین اختراعات وسایل آشپزخانه در طول زمان

یخچال : (۱۹۴۰)

در اوایل دهه ۴۰ میلادی و پیش از جنگ جهانی دوم بود که تکنولوژی با سرعت باور نکردنی ای در حال پیشرفت بود . قطعا یکی از بهترین اختراعات وسایل آشپزخانه یخچال بوده است . اولین یخچال خانگی در سال ۱۹۱۰ معرفی شد . اما هر کسی توان کافی برای خرید آن را نداشت . بعد تر و در دهه ۴۰ بود که کمپانی هایی همانند Whirlpool توانستند نسخه اقتصادی و کارآمد تری از این دستگاه ها را روانه بازار کنند و این شد که بیش از ۴۵ درصد مردم آمریکا تا اواسط دهه ۴۰ صاحب یک یخچال شدند . البته که یخچال ها در آن دوره بسیار متفاوت تر و کوچک تر از الان بودند .

ظروف پلاستیکی : (۱۹۴۰)

تصور زندگی بدون ظروف پلاستیکی دشوار است . این ظروف سبک ، ارزان و جمع و جور که می توان از آنها برای نگه داشتن اضافه غذا و یا حتی بسته بندی غذا استفاده کرد . یک معجزه برای زنان شاغلی که کار های خانه را نیز انجام می دادند . شاید این اختراع به پیچیدگی دستگاه هایی همانند یخچال یا اجاق گاز نبود . اما قطعا به همان اندازه کاربردی است .

بهترین اختراعات وسایل آشپزخانه در طول زمان

کتری اتوماتیک : (۱۹۵۰)

زنان خانه دار دهه ۵۰ میلادی وقت کافی برای منتظر ماندن و تماشای جوشیدن آب نداشتند . با اینکه کتری های برقی ابتدا در قرن ۱۹ اختراع شدند ، تا اواسط دهه ۵۰ طول کشید تا راسل هابز نسخه ای از آن ها را بسازد که پس از جوشاندن آب بطور اتوماتیک خاموش شود . این محصول  با شعار “ کتری ای که خودش مواظب خودش است . ” به فروش رسید و نوید یک تجربه بی خطر و سریع را می داد و یکی از بهترین اختراعات وسایل آشپزخانه است .

بهترین اختراعات وسایل آشپزخانه در طول زمان

ماشین ظرفشویی : (۱۹۵۰)

تاریخچه ماشین ظرفشویی طولانی تر از چیزیست که فکر می کنید . اولین ماشین ظرفشویی در سال ۱۸۹۰ توسط یک زن آمریکایی به اسم “ جوزف گاریس کاچران ” اختراع شد که یکی از بهترین و راحت کننده ترین اختراعات وسایل آشپزخانه است . او که از سرعت شستن ظرف خدمتکاران خود ناراضی بود ؛ تصمیم گرفت این دستگاه را برای صرفه جویی در زمان اختراع کند . نسخه های اولیه ماشین های ظرفشویی شکل و شمایل متفاوتی داشتند و شما باید ظرف ها را از بالا وارد دستگاه می کردید .

چهره آشنایی که از ماشین های ظرفشویی در خاطر دارید از دهه ۲۰ توسط شرکت آلمانی Miele شروع به تولید کردن گرفت . اما در دهه ۵۰ میلادی و بعد از جنگ جهانی دوم بود که این دستگاه در جامعه رواج پیدا کرد و اکثر مردم صاحب یکی از آنها شدند.

بهترین اختراعات وسایل آشپزخانه در طول زمان

ماهیتابه نچسب : (۱۹۵۰)

یکی دیگر از بهترین و پرکاربردترین وسایل آشپزخانه انواع ماهیتابه و قابلمه های نچسب می باشد . ایده ماهیتابه نچسب ، زاده فکر مارک گریگور بود . زمانی که همسرش او را به چالش کشید که ماهیتابه ای نچسب بسازد . گریگور با استفاده از پلیمر تفلونی که در ابزار ماهی گیری وجود دارد موفق به اختراع این ماهیتابه شد . پس از موفقیت در ساختن این ماهیتابه ، گریگور در سال ۱۹۵۶ برند خود را با نام “ Tefal ” معرفی کرد . برند های دیگر هم دنباله نبوغ وی را گرفتند و به تولید ماهیتابه های نچسب رو آوردند .

بهترین اختراعات وسایل آشپزخانه در طول زمان

ماکروویو : (۱۹۶۰)

بدون شک مادر تمامی وسایل آشپزخانه ای که نوید صرفه جویی در زمان را می دهند ، ماکروویو است . یکی دیگر از بهترین اختراعات وسایل آشپزخانه که ایده اختراعش به شکل تصادفی شکل گرفت . “پرسی لبران اسپنسر” یک مهندس بود که تخصصش کار با مگنترون و آهنربا بود . در دهه ۴۰ زمانی که او در حال آزمایش روی مگنترون ها بود ، متوجه شد که تشعشعاتی که وی در معرض آن قرار داشته است باعث شده تا شکلاتی که در جیبش بوده است آب شود . !

طولی نکشید که او تصمیم گرفت تا نسخه اولیه از ماکروویو را تولید کند . تبلیغات ماکروویو تا اواخر دهه در تلویزیون قابل مشاهده بودند . اما تا دهه ۶۰ طول کشید تا ماکروویو ها بتوانند در کنار دیگر وسایل آشپزخانه و روی کابینت ها قرار بگیرند .

بهترین اختراعات وسایل آشپزخانه در طول زمان

غذاساز : (۱۹۷۰)

یکی دیگر از وسایل آشپزخانه قهرمان های صرفه جویی در زمان و یکی دیگر از بهترین اختراعات وسایل آشپزخانه ، دستگاه چندکاره غذاساز است . برای اولین بار کار های وقتگیر و سختی همانند خرد کردن ، رنده کردن و برش دادن را می شد تنها با یک دستگاه جمع جور و به سرعت انجام داد . غذاساز Cuisinart یک موفقیت بود . اما برند های دیگر همانند Braun خلاقیت بیشتری به خرج دادند و با اضافه کردن ویژگی ها و کارایی های جدید ، غذاساز را از یک خواسته به یک نیاز تبدیل کردند .

دستگاه آبمیوه گیر : (۲۰۰۰)

دستگاه های آبمیوه گیری که در دهه ۹۰ میلادی معرفی شدند یکی دیگر از بهترین اختراعات وسایل آشپزخانه به حساب می آیند . بسیار متفاوت تر از آبمیوه گیرهای قدیمی ای بودند که دست آدم را خسته می کردند . این دستگاه های جدید در کنار سرعت بیشتر و آبگیری بهتر ، روش استفاده بسیار راحت تری داشتند و به سرعت در آشپزخانه های مردم جاگیر شدند .

هواپز : (۲۰۱۰)

تا قبل از سال ۲۰۱۰ ، چیپس های سالم چیزی بیشتر از یک رویا نبودند . اما با ظهور هواپز ها این رویا به حقیقت پیوست . اکنون تنها با استفاده از یک قاشق چای خوری روغن و با گردش هوای بسیار داغ ، می شود بافت سرخ شده ای مشابه یک سرخ کن را بدست آورد . با این تفاوت که کالری غذایی که در هواپز سرخ می شود بسیار کمتر از غذاییسست که در سرخ کن ، سرخ می شود . این وسیله آشپزخانه اختراع شرکت Philips ، ستایش های متعددی را هم توسط مردم و هم توسط برنامه IFA consumer electronics دریافت کرد .

دسته بندی سبک زندگی رویالی کتاب رویال طعم
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
No products in the cart.
ورود به سایت