زنجبیل و خواص بینظیر آن

عباس فتوتیعباس فتوتی

زنجبیل یکی از گیاهان گلداری است که اصلیت آن به جنوب آسیا بر می گردد، این گیاه با طبعی گرم به عنوان یکی از سالم ترین ( و خوش طعم ترین ) ادویه های جهان شناخته می شود. نکته دیگری که در رابطه با زنجبیل وجود دارد این است که این گیاه از خانواده گیاهان Zingiberaceae نظیر زردچوبه، هل و گالنگال می باشد.

ساقه زیرین زنجبیل قسمتی از این گیاه است که ادویه زنجبیل از آن بدست می آید، این همان قسمتی از گیاه است که به عنوان ریشه زنجبیل و یا خود زنجبیل در فروشگاه ها به فروش می رسد. زنجبیل را می توان به صورت تازه، خشک شده، پودر و روغن استفاده کرد، ادویه زنجیل یکی از موادی است که در رسپی بسیاری از غذا ها استفاده می شود، از این ادویه همچنین در تولید خوراکی های فرآوری شده و حتی لوازم آرایشی بهداشتی نیز استفاده می شود. زنجبیل باعث تحریک بزاق انسان و تولید صفرا میشود و از سوی دیگر اثر مثبتی بر روی آنزیم‌هایی به نام «لیپاز پانکراس» و «تریپسین» برجای می‌گذارد و باعث پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری‌هایی مانند «سرطان کولون» و یبوست می‌شود.

ما در ادامه این مقاله شما را با 8 خاصیت مهم زنجبیل که بر اساس تحقیقات علمی به دست آمده است آشنا خواهیم کرد :

  1. زنجبیل حاوی گینجرول است که دارای خواص دارویی است

تاریخچه طولانی در رابطه با وجود زنجبیل در دارو های گیاهی، طب سنتی و پزشکی امروزی وجود دارد. در گذشته، مردم از این گیاه برای بهبود گوارش، کاهش حالت تهوع و درمان طب و سرما خوردگی استفاده می کردند. زنجبیل عطر و طعم خود را از یکی از روغن های بسیار مهم موجود در خود به نام گینجرول بدست می آورد. گینجرول اصلی ترین ترکیب زیست فعال موجود در زنجبیل است، به عبارتی دیگر زنجبیل خواص دارویی خود را مدیون وجود این روغن در خود می باشد.

بر اساس آزمایشات دانشمندان، گینجرول دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدان است. برای مثال، این روغن توانایی کاهش سطح استرس اکسیداتیو بدن را دارد. ( بالا رفتن سطح استرس اکسیداتیو نتیجه افزایش رادیکال های آزاد در بدن است. )

  1. زنجبیل از بین برنده حالت تهوع

زنجبیل در برابر حالت تهوع بسیار موثر عمل می کند. استفاده از این گیاه می تواند حالت تهوع و استفراغ پس از برخی جراحی ها را کاهش دهد، این گیاه همچنین می تواند در برابر حالت تهوع ناشی از شیمی درمانی موثر عمل می کند، هرچند برای اثبات دلیل آن به تحقیقات و آزمایشات بیشتری نیاز است.

یکی دیگر از انواع حالت تهوع که می توان به کمک زنجبیل آن را کاهش داد، حالت تهوع ناشی از بارداری و حالت تهوع صبحگاهی است. این نتیجه گیری از انجام 12 آزمایش مختلف از 1278 زن باردار بدست آمده است. این طور که به نظر می رسد، 1.1-1.5 گرم زنجبیل می تواند به شکل چشمگیری علائم حالت تهوع را کاهش دهد. با این حال این تحقیقات همچنین نشان می دهند که زنجبیل نمی تواند از استفراغ های ناگهانی در طول بارداری جلوگیری کند.

با اینکه زنجبیل از مواردی نیست که استفاده از آن در دوره بارداری خطرناک باشد، بهتر است پیش از استفاده از آن با یک پزشک مشورت کنید. همچنین پیشنهاد می شود که در افرادی که سقط جنین کرده اند و یا در ماه های آخر بارداری خود قرار دارند، از مصرف زنجبیل خودداری کنند، چرا که زنجبیل می تواند باعث خونریزی و گاها لخته شدن خون در بدن آنها بشود.

 
 

 

 

  1. زنجبیل می تواند باعث کاهش وزن شود

بر اساس تحقیقاتی که بر روی انسان ها و حیوانات صورت گرفته است، زنجبیل می تواند در کاهش وزن نقش داشته باشد.

یک تحقیق و بررسی در سال 2019 نشان داد که مکمل های زنجبیل می توانند به شکل چشمگیری به کاهش وزن، کاهش سایز دور شکم و دور باسن در افرادی که اضافه وزن دارند و یا چاق هستند، کمک کنند.

یک تحقیق در سال 2016 که بر روی 80 نفر از افرادی که از چاقی رنج می بردند، انجام شد نشان می دهد که استفاده از مکمل های زنجبیل می تواند باعث کاهش شاخص توده بدنی و سطح انسولین خون شود. ( سطح انسولین خون با چاقی مرتبط است. ) تمامی افرادی که در این آزمایش شرکت کرده اند باید برای 12 هفته، 2 گرم پودر زنجبیل مصرف می کردند.

یک تحقیق دیگر در سال 2019 که بر روی عملکرد ادویه ها و غذا های مختلف انجام شده بود نشان می دهد که زنجبیل دارای تاثیرات مثبتی بر روی اضافه وزن و چاقی بوده است. با این حال برای اثبات نهایی این موضوع به تحقیقات بیشتری نیاز است.

تحقیقاتی که در بالا به آن ها اشاره شد توانستند به خوبی اثبات کنند که مصرف زنجبیل می تواند باعث کاهش وزن شود، با این حال تحقیقاتی که بر روی حیوانات انجام شده است حتی مدارک بیشتری را برای اثبات این موضوع به همراه دارند.

بر اساس تحقیقاتی که بر روی حیوانات صورت گرفته است، بنظر می رسد که زنجبیل می تواند به شکل مداوم به کاهش وزن کمک کند و سطح چربی بدن را کاهش دهد. در نهایت به نظر می رسد که زنجبیل می تواند به سوختن کالری بیشتر در بدن کمک کند و همچنین التهاب بدن را کاهش می دهد.

  1. 4. زنجبیل می تواند به کنترل آرتروز کمک کند

آرتروز یک بیماری رایج است که موجب انحطاط مفاصل در بدن می شود و علائمی نظیر درد مفاصل و بروز مشکلاتی در حرکت آن ها دارد. هرچند که آرتروز را نمی توان درمان کرد، راه  هایی برای کاهش درد های آن وجود دارد که به نظر می رسد مصرف زنجبیل یکی از آن هاست.

یک آزمایش گسترده نشان می دهد که افرادی که برای تسکین درد های آرتروز خود از زنجبیل استفاده می کنند، توانسته اند درد آن را تا میزان قابل توجهی کاهش دهند و از سختی حرکت کردن مفاصل خود بکاهند.

با این حال یکی از عوارض جانبی این کار، طعم زنجبیل است که برای همه خوشایند نیست. از این رو افرادی که از طعم زنجبیل خوششان نمی آمد و اشخاصی که دارای ناراحتی معده بودند از ادامه شرکت در این آزمایشات صرف نظر کردند.

شرکت کنندگان این آزمایش موظف بودند که به طور روزانه بین 0.5 الی 1 گرم زنجبیل را در طول 3-12 هفته مصرف کنند. اکثریت این شرکت کنندگان دارای آرتروز زانو بودند و توانستند به کمک مصرف زنجبیل درد و سختی این بیماری را کاهش دهند.

یک تحقیق دیگر در سال 2011 نشان داد که ترکیب زنجبیل، کندر رومی، دارچین و روغن کنجد می تواند به کاهش درد و سختی ناشی از آرتروز زانو کمک کند.

 
 

 

 

royal taam
  1. زنجیل می تواند سطح قند خون و خطرات قلبی را کاهش دهد

این بخش از مقاله به آزمایشات نسبتا جدیدی اشاره می کند که توسط دانشمندان صورت گرفته است. بر اساس نتایج این تحقیقات، بنظر می رسد که زنجبیل دارای خواص آنتی-دیابتیک است که می تواند از ابتلا به دیابت جلوگیری کند و یا سطح قند خون کسانی که دیابت دارند را کنترل کند.

در سال 2015، در طی یک آزمایش میان 41 شرکت کننده که به دیابت نوع 2 مبتلا بودند، مشخص شد که مصرف 2 گرم پودر زنجبیل به شکل روزانه می تواند سطح قند خون آنها هنگامی که ناشتا بودند را 12 درصد کاهش دهد. مصرف زنجبیل همچنین توانست به شکل چشمگیری سطح هموگلوبین A1c بدن را بهبود دهد، هموگلوبین A1c یکی از نشانگر های طولانی مدت قند خون است که طی این آزمایشات و در طول 12 هفته، 10 درصد در بدن کاهش پیدا کرد.

یکی دیگر از تغییرات چشمگیری که در طول این آزمایش مشاهده می شود، کاهش 28 درصدی Apoliproprtein نوع A و B، و کاهش 23 درصدی سطح MDA ( یکی از عوارض جانبی استرس اکسیداتیو در بدن ) بوده است. بالا بودن سطح MDA و Apo نوع A و B از خطراتی هستند که می توانند به بیماری های قلبی منتهی شوند.

با اینکه نتایج این تحقیقات بسیار چشمگیر بوده است، باید در نظر داشت که این آزمایش تنها میان 41 شرکت کننده انجام شده است و برای تایید این نتایج نیاز به آزمایشات گسترده تری است.

یک تحقیق دیگر در سال 2019 نشان داد که مصرف زنجبیل می تواند سطح هموگلوبین A1c را در افرادی که به دیابت نوع 2 مبتلا هستند به طرز چشمگیری کاهش دهد. با این حال، هیچ اثری از کاهش سطح قند خون ناشتا در آن ها وجود ندارد.

  1. زنجبیل و درمان سوء هاضمه مزمن

سوء هاضمه مزمن اصولا با درد و ناراحتی در بخش بالایی معده شناخته می شود و همراه است. به نظر می رسد یکی از دلایل اصلی بروز این بیماری، هضم دیر غذا است، نکته جالبی که وجود دارد این است که زنجبیل می تواند به هضم سریعتر غذا کمک کند و در نتیجه، یک درمان برای سوءهاضمه مزمن باشد.

در سال 2011، یک آزمایش میان افرادی که از انواع سوءهاضمه رنج می بردند صورت گرفت. شرکت کنندگان به دو قسمت تقسیم شدند، دسته اول می بایست ابتدا یک کپسول زنجبیل می خوردند و پس از یک ساعت یک کاسه سوپ میل می کردند، دسته دوم نیز می بایست ابتدا یک کپسول مسکن مخصوص سوءهاضمه می خوردند و پس از یک ساعت یک کاسه سوپ میل می کردند. در نهایت مشخص  شد آن دسته از افراد که کپسول زنجبیل خوردند توانستند طی 12.3 دقیقه سوپ خود را هضم کنند و آنهایی که از مسکن مخصوص سوءهاضمه استفاده کردند توانستند طی 16.1 دقیقه سوپ خود را هضم کنند. این آزمایش همچنین بر روی یک گروه از افراد که مشکل سوء هاضمه نداشتند هم توانست نتایج مشابهی را نشان دهد.

  1. زنجبیل کاهش دهنده سطح کلسترول بد

بالا بودن سطح LDL ( کلسترول بد ) می تواند به ابتلا به بیماری های قلبی منجر شود. بیشتر غذا هایی که شما در طول روز میل می کنید حاوی مقادیر قابل توجهی LDL هستند که باید هضم شده و از بدن شما خارج شوند.

طی یک تحقیق در سال 2018 میان 60 بیمار هیپرلیپیدمی ( یک بیماری که طی آن سطح چربی خون فرد به طرز غیر معمولی افزایش پیدا می کند. )، مشخص شد که آن هایی که به طور روزانه و برای 3 ماه از پودر زنجبیل استفاده می کردند، توانستند سطح LDL خود را تا 17.4 درصد کاهش دهند.

با اینکه نتایج این آزمایش چشمگیر بودند، باید به این موضوع نیز توجه کرد که زنجبیل مصرفی این افراد طی این 3 ماه بسیار بالا بوده است ( 5 گرم در روز ). بسیاری از شرکت کنندگان از تکرر خوردن زنجبیل احساس بدی پیدا کردند و گفتند طعم زنجبیل به مرور برایشان اذیت کننده واقع شده است.

در یک آزمایش قدیمی تر در سال 2008، مشخص شد که افرادی که به طور روزانه یک کپسول سه گرمی زنجبیل مصرف می کردند، توانستند سطح LDL بدن خود را تا 10 درصد و طی یک دوره 45 روزه کاهش دهند.

در ادامه این آزمایشات می توان به تاثیرات آن ها بر روی حیوانات هم اشاره کرد، طی یک تحقیق حیوانی نتیجه گیری شد که زنجبیل می تواند اثری مشابه قرص های زد چربی داشته باشد و سطح LDL را به همان شکل کاهش دهد.

نکته ای که در هر 3 این آزمایشات به چشم می خورد این است که زنجبیل نه تنها سطح کلسترول بد را کاهش می دهد، بلکه سطح کلی کلسترول را نیز کاهش می دهد که بسته به شرایط فرد می تواند هم مفید باشد و هم مضر.

 
 

 

 

royal taam
  1. زنجبیل می تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد و از بروز آلزایمر جلوگیری کند

استرس اکسیداتیو و التهاب مزمن می تواند بر روی روند پیر شدن بدن تاثیر منفی بگذارد و سرعت آن را بیشتر کند. هر دو این مشکلات می توانند نقش کلیدی در بروز بیماری آلزایمر در افراد نیز داشته باشند.

برخی تحقیقات حیوانی نشان می دهند که ساختار آنتی اکسیدانی و زیست فعال زنجبیل می تواند موجب جلوگیری از التهاب های مزمن در مغز شود. همچنین مدارکی در رابطه با تاثیر مستقیم زنجبیل بر روی بهبود عملکرد مغز وجود دارد که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

در سال 2012، یک تحقیق بر روی بانوان میانسال نشان داد که مصرف روزانه زنجبیل می تواند به طور مستقیم به حافظه و زمان واکنش آن ها به موضوعات مختلف کمک کند. تحقیقات دیگری نیز پیرامون این موضوع نشان داد که زنجبیل می تواند از تاثیرات پیر شدن بر روی مغز جلوگیری کند.

طرز تهیه نوشیدنی زنجبیل به دو روش

در مورد روش اول چای زنجبیل هرچند روش تهیه آسان است اما کمی زمان‌بر هست و تقریباً سی دقیقه برای آماده شدن زمان لازم دارد.  85 گرم ریشه زنجبیل تازه را شسته و پوست آن را بگیرید و لایه‌های نازک برش دهید. تقریباً ن800 میلی‌لیتر اب را  بر روی حرارت قرار دهید تا شروع به جوشیدن کند، سپس تکه‌های زنجبیل را درون آب ریخته و به مدت 20 دقیقه در حرارت کم اجازه دهید که دم بکشند. آخرسر کمی عسل به چای اضافه کنید و سپس آن را از درون صافی عبور داده و نوش جان کنید.

روش دوم و تهیه چای سرد زنجبیل به این صورت استت که زنجبیل تازه را کاملاً شسته و پوست گرفته و رنده کنید. سپس زنجبیل‌ها را داخل تقریباً یک لیتر آب بریزید و با گذاشتن آن روی حرارت ملایم اجازه دهید که شروع به جوشیدن ملایم کند تا آماده شود.  یک لیموی تازه را داخل ظرف بفشارید و داخل لیوان را مقدار زیادی یخ بریزید و سپس چای زنجبیل گرم را به داخل لیوان یخ بریزید. میتوانید از یک شیرین‌کننده طبیعی مثل عسل برای شیرین شدن نوشیدنی خود استفاده کنید.

موارد منع مصرف زنجبیل

در کودکان زیر دو سال نباید استفاده شود.

مصرف زیاد زنجبیل موجب سوزش سر دل می شود.

افرادی که سنگ کلیه دارند، باید قبل از مصرف زنجبیل حتما با پزشک خود مشورت نمایند.

اگر داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین و آسپیرین مصرف می کنید، زنجبیل نخورید.

مصرف زیاد زنجبیل ممکن است با داروهای قلبی و دیابت تداخل نماید.

مصرف آن در دوران بارداری و شیردهی باید در حد متعادل باشد.

مصرف زیاد زنجبیل ممکن است باعث اختلالات سیستم عصبی مرکزی گردد.

 
 

 

 

دسته بندی تغذیه و سلامتی کتاب رویال طعم
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
No products in the cart.
ورود به سایت