راجر فدرر کیست؟

sinasina

آشنایی با راجر فدرر ستاره دنیای تنیس از افتخارات تا رژیم غذایی

راجر فدرر، تنیسور سوئیسی ست که در اوایل قرن بیست و یکم با بازی استثنایی‌اش در این ورزش ظهور کرد. او رکورد 8 عنوان قهرمانی “ویمبلدون” را در کارنامه دارد و  همچنین اولین بازیکنی بود که 20 عنوان قهرمانی “گرند اسلم” انفرادی مردان را به دست آورد. فدرر بازی تنیس را از سن هشت سالگی آغاز کرد و تا اکنون او یکی از پرافتخارترین ستارگان دنیای تنیس به شمار میرود به طوری که همواره در رنکینگ جهانی بین 3 نفر اول قرار داشت تا زمانی که مصدومیت او را از صدر جدول دور کرد . در ادامه به زندگینامه ، افتخارات و فعالیتها و حتی رژیم غذایی این ورزشکار حرفه ای میپردازیم ، با ما همراه باشید.

کودکی تا جوانی راجرفدرر

راجر فدرر ستاره تنیس در 8 آگوست 1981 در بازل سوئیس از پدر سوئیسی (رابرت فدرر) و مادری اصالتا آفریقای جنوبی (لینیت دو رند) متولد شد. فدرر در سنین پایین به ورزش علاقه مند شد و در سن هشت سالگی تنیس و فوتبال بازی می کرد. به گفته خواهر او :  ( وقتی که راجر ۱۰ ساله بود، همه مردم شهر با هیجان از بازی خوب او حرف می‌زدند. زمانی‌که هم سن و سالان خود را با ضربات دیدنی شکست می‌داد، حریفانش را در آغوش می‌گرفت و به آن‌ها می‌گفت: شما دفعه بعد مرا خواهید برد. )

  در سن 11 سالگی، او در میان 3 تنیسور برتر جوان در سوئیس قرار گرفت. در 12 سالگی، او تصمیم گرفت ورزش های دیگر را کنار بگذارد و تمام تلاش و تمرکز خود را روی تنیس متمرکز کند، زیرا که احساس می کرد به طور طبیعی در آن برتری دارد. وی در ۱۳ سالگی با ترک زادگاهش برای تحصیل در آکادمی حرفه‌ای تنیس سوئیس، عازم شهرزوریخ شد. در 14 سالگی، او به طور کامل در بازی غوطه ور بود، دو یا سه تورنمنت در ماه انجام می داد و 6 ساعت در هفته تمرین می کرد.

هجده سالگی،شروع درخشش جوانی راجر

برای تکمیل تکنیک و مهارت خود، او اغلب از بت های خود، بوریس بکر و استفان ادبرگ تقلید می کرد. در سن 14 سالگی قهرمان جوانان سوئیس شد و برای تمرین در مرکز ملی تنیس سوئیس انتخاب شد. در سال 1998 او قهرمان مسابقات انفرادی نوجوانان ویمبلدون شد و قهرمانی مسابقات نوجوانان Orange Bowl در میامی را تضمین کرد. سال بعد فدرر اولین بازی خود را در تیم سوئیس دیویس کاپ انجام داد و با سن 18 سال و 4 ماه جوانترین تنیسور در میان 100 تنیسور برتر جهان شد و آن فصل را در رتبه 64 به پایان رساند. فدرر هماهنگی چشم و دست خود را مدیون طیف وسیعی از ورزش‌هایی می‌داند که در کودکی انجام می‌داد، از جمله بدمینتون و بسکتبال.

دنیای حرفه ای تنیس: گرند اسلم، اوپن فرانسه، بردهای ویمبلدون و…

فدرر در سال 1998 عناوین انفرادی و دونفره پسران ویمبلدون را به دست آورد و در همان سال وارد دنیای حرفه ای شد. در مسابقات ویمبلدون سال 2001، او در راند چهارم با ناک اوت کردن پیت سامپراس قهرمان انفرادی ، شور و هیجانی به پا کرد. در سال 2003، پس از یک فصل موفق در تنیس روی چمن، فدرر اولین مرد سوئیسی بود که موفق به کسب عنوان گرند اسلم شد و در ویمبلدون پیروز شد. او در مسابقات آزاد استرالیا، اوپن ایالات متحده، مسابقات مسترز ATP قهرمان شد و عنوان انفرادی ویمبلدون را حفظ کرد.

او در ابتدای سال 2005 در رده 1 قرار گرفت و موفقیت های او در آن سال شامل قهرمانی تک نفره ویمبلدون (برای سومین سال متوالی) و مسابقات آزاد ایالات متحده از سال 2004 تا 2008 بود. همچنین او در این سال ها در مسابقات انفرادی اوپن استرالیا، ویمبلدون و اوپن ایالات متحده قهرمان شد. فدرر در سال 2005 تا 2008 به عنوان بهترین ورزشکار جهانی”  Laureus” انتخاب شد. در سال 2008، فدرر اندی موری بازیکن اسکاتلندی را در مسابقات آزاد آمریکا شکست داد ، این پنجمین برد او در اوپن آمریکا بود.

باخت مرد شماره یک تنیس جهان و سقوط به رتبه دوم

 سال 2008 دوران سختی در حرفه فدرر بود: او در مسابقات آزاد فرانسه و ویمبلدون به رقیب خود رافائل نادال باخت و در سال  در اوپن استرالیا به ستاره جوان دیگری به نام نواک جوکوویچ باخت. رتبه او همچنین برای اولین بار در چهار سال گذشته به شماره 2 سقوط کرد. اما توانست در المپیک پکن مدال طلا را کسب کند.

تصاحب مجدد رتبه اول

 فصل 2009 برای ستاره سوئیسی خاطره انگیز بود. او رابین سودرلینگ را شکست داد و اوپن فرانسه را برد و گرند اسلم حرفه ای را تکمیل کرد و اندی رادیک را در فینال حماسی ویمبلدون شکست داد و از سامپراس برای کسب پانزدهمین عنوان رکورد انفرادی گرند اسلم پیشی گرفت.

فدرر همچنین به فینال دو تورنمنت بزرگ دیگر رسید که در پنج ست به نادال در اوپن استرالیا و به خوان مارتین دل پوترو در اوپن ایالات متحده رسید. بازی درخشان همه جانبه فدرر به او این امکان را داد تا رتبه 1 جهان را دوباره به دست آورد. فدرر یک بار دیگر در سال 2012 به اوج خود رسید ، زمانی که او اندی موری را شکست داد. این پیروزی به ستاره 30 ساله تنیس کمک کرد تا در رتیه اول بماند و با مجموع 302 هفته در صدر رنکینگ جهانی بودن رکورددار شد. همچنین در همان سال مدال نقره المپیک لندن را نیز کسب کرد .

فدرر در فینال انفرادی مردان در سال 2014 در ویمبلدون با جوکوویچ مبارزه کرد، اما در پنج ست باخت و از کسب رکورد هشتمین قهرمانی در زمین های چمن محروم شد. او سپس در نیمه‌نهایی تنیس آزاد آمریکا از مارین چیلیچ کروات شکست خورد، و از قهرمانی بازماند . فصل 2015 برای فدرر با پیروزی مقابل آندریاس سپی ایتالیایی در دور سوم مسابقات آزاد استرالیا آغاز شد. اما او در ماه فوریه با غلبه بر جوکوویچ در مسابقات قهرمانی دبی ثابت کرد که هنوز هم می تواند با بازیکنان نخبه این ورزش رقابت کند.

جوکوویچ حریف سرسخت

راجر فدرر کیست

یک ماه بعد، او در فینال توسط جوکوویچ شکست خورد و تلاش او برای کسب عنوان هشتمین رکورد را حداقل برای یک سال دیگر به تعویق انداخت. در جولای 2016، فدرر به فینال ویمبلدون نیز راه پیدا نکرد ، او در پنج ست مغلوب میلوش رائونیچ شد و تا رائونیچ  اولین مرد کانادایی باشد که به فینال گرند اسلم راه میابد. در اوایل همان سال، فدرر مسابقات آزاد استرالیا را به نواک جوکوویچ باخت و پس از بازی آنها، فدرر به دلیل مصدومیت زانو از میادین دور شد.

“اگر باور داشته باشی، می توانی خیلی در زندگیت پیش بروی”

بعداً در فصل، فدرر دچار مشکلات کمر شد و برای جلوگیری از آسیب بیشتر مجبور شد از مسابقات آزاد فرانسه کناره گیری کند. پس از 6 ماه گذراندن دوره بهبودی ، فدرر یک بازگشت پیروزمندانه انجام داد و رافائل نادال را در اوپن استرالیا شکست داد و قهرمان شد. در جولای 2017، فدرر با غلبه بر مارین چیلیچ، هشتمین عنوان قهرمانی خود در ویمبلدون را بدست آورد. فدرر سی و پنج ساله همچنین مسن ترین قهرمان مسابقات مردان در دوره آزاد شد. او گفت: “من مطمئن نبودم که بعد از سال گذشته دوباره در فینال باشم. من شرایط سختی را اینجا داشته ام، از نواک در سال های 2014 و 2015 باختم. اما همیشه معتقد بودم که شاید بتوانم برگردم و دوباره این کار را انجام دهم. و اگر باور داشته باشی، می توانی خیلی در زندگیت پیش بروی.”

در ژانویه 2018و مسابقات اوپن استرالیا فدرر دوباره کیلیچ را شکست داد تا رکورد 6 قهرمانی استرالیا را به خود اختصاص دهد و مجموع جام هایش را به 20 قهرمانی انفرادی گرند اسلم افزایش دهد و تبدیل به مسن‌ترین قهرمان گرند اسلم‌ها طی ۴۵ سال گذشته شد.

فدرر با بازگشت به مسابقات اوپن فرانسه در سال 2019 به نیمه نهایی رسید و در فینال با یک مسابقه حماسی 4 ساعته 57 دقیقه ای (طولانی ترین بازی فینال تاریخ ویمبلدون) به جوکوویچ باخت.

در نهایت فدرر به دلیل جراحی های زانو بیشتر فصل های 2020 و 2021 را از دست داد. هم اکنون با 40 سال سن و افتخارات بی نظیر در دنیای تنیس، دیگر در بین 10 نفر اول رنکینگ جهانی نیست .

مطالب مرتبط

محمد علی کلی،بوکسور افسانه ای!

زندگی شخصی و همسر و فرزندان

در 11 اپریل 2009، فدرر با میرکا واویرینس تنیس باز حرفه ای سابق در ریان سوئیس و طی مراسم مختصری ، ازدواج کرد. میرکا که حدود سه سال از راجر بزرگتر است در رقابت‌های بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۰۰ سیدنی عضو تیم تنیس زنان سوئیس بود و در انحا بود که با راجر اشنا شد .  او در سال ۲۰۰۲ به علت مصدومیت از ناحیه پا از دنیای تنیس حرفه ای خداحافظی کرد.

 در ژوئیه سال ۲۰۰۹ فدرر و همسرش صاحب دوقلوهای همسان به نام‌های “میلا رز” و “چارلین ریوا” شدند.  در 6 می 2014 این زوج به دومین دوقلوهای خود، ” لئو و لنی ” خوش آمدگویی کردند. و هم اکنون فدرر با خانواده اش در بوتمینگن سوئیس زندگی می کند.

راجر فدرر از سال ۱۹۹۸ که دیگر جزو حرفه ای ها بشمار میرود تاکنون ۴۵ میلیون دلار جایزه کسب کرده. و به غیر از سال نخست به‌طور میانگین سالی چهار و نیم میلیون دلار درآمد دارد که باعث میشود یکی از پُردرآمدترین بازیکنان تنیس جهان باشد. او همچنین با شکستن رکورد جوایز نقدیِ پیت سمپراس، هم‌اکنون از این حیث نیز، در صدر موفّق‌ترین تنیس‌بازان جهان جای دارد. در سال 2020 از طرف مجله فوربس او بالاتر از رونالدو و مسی به عنوان پردرآمدترین ورزشکار سال معرفی شد. او مقادیر زیادی از درامد خود را خارج از زمین تنیس و توسط اسپانسرهای خود مثل رولکس ، مرسدس بنز ، نایکی ، کردیت سوئیس و … بدست می اورد .

فعالیت های خیریه ستاره دنیای تنیس

در سال 2003، فدرر بنیاد راجر فدرر را برای کمک به کودکان محروم و ارتقای دسترسی آنها به آموزش و ورزش تأسیس کرد که به کشورهای فقیری که نرخ مرگ و میر کودکان بیش از 15 درصد دارند، درراستای پروژه‌های مرتبط با آموزش و ورزش و … کمک می‌کند. همچنین از ماه مه 2004  از موسسه خیریه آفریقای جنوبی-سوئیس IMBEWU نیز حمایت می کند، که به کودکان کمک می کند تا بهتر با ورزش و همچنین آگاهی اجتماعی و بهداشتی ارتباط برقرار کنند. در سال 2005، او از آفریقای جنوبی دیدن کرد .تا با کودکانی که حامیشان بود، ملاقات کند. او تا به امروز چندین مسابقه به نفع امورخیر و اسیب دیدگان سونامی و زلزله نیز انجام داده.

در آوریل 2006 توسط یونیسف به عنوان سفیر حسن نیت منصوب شد و در پیام های عمومی یونیسف برای افزایش آگاهی عمومی در مورد ایدز حضور داشت .

کسب افتخارات غیر ورزشی

-سال 2007، پست سوئیس در بازل یک تمبر ویژه برای فدرر منتشر کرد و سه سال بعد، در سال 2010، به فدرر یک تمبر ویژه توسط خدمات پستی اتریش اعطا شد.

-در سال 2011، در مطالعه ای توسط مؤسسه Reputation با عنوان محترم ترین، تحسین شده ترین و مورد اعتمادترین شخصیت های جهان، فدرر درست پس از نلسون ماندلا و  بالاتر از بیل گیتس، استیو جابز، اپرا وینفری و بونو در رتبه 2 قرار گرفت.

-همچنین در سال 2012 در شهر هاله  آلمان، خیابانی به نام او ثبت کردند . در سال 2016، در شهر بیل، سوئیس، محل مرکز ملی تنیس سوئی[ جایی که فدرر به عنوان یک نوجوان در آن تمرین می‌کرد.] خیابان را به افتخار او به عنوان “1 Allée Roger Federer” نام گذاری کردند.

-جولای 2016، فدرر با پیشی گرفتن از شخصیت هایی مانند آلبرت انیشتین و ویلیام تل. رتبه 1 را در فهرست مطرح ترین افراد در سوئیس کسب کرد.

– 24 نوامبر 2017، فدرر به پاس نقش او در افزایش شهرت بین‌المللی بازل و سوئیس، و به خاطر کارش برای کودکان در آفریقا از طریق بنیاد خیریه‌اش، دکترای افتخاری را از دانشگاه محل زندگی خود، دانشگاه بازل دریافت کرد.

– سال 2020، فدرر با درآمد 106.3 میلیون دلاری از حقوق، بردها و تاییدیه ها، در صدر فهرست پردرآمدترین ورزشکاران جهان در مجله فوربس قرار گرفت. او همچنین از سال 2012 هر سال جزو 10 نفر برتر بوده است.

رژیم غذایی تنیسورهای حرفه ای

رژیم غذایی راجر فدرر

تنیس رشته ورزشی ایست که تماما حرکات سریع و فعالیت های شدید است و انرژی بسیار زیادی می طلبد.مصرف مواد غذایی مفید و مناسب و مایعات کافی برای عملکرد صحیح هر تنیسوری حیاتی است .راجر فدرر، قهرمان گرند اسلم، به عنوان یکی از بهترین تنیس بازان تمام دوران در نظر گرفته می شود. از زمانی که فدرر اولین بازی خود را به عنوان یک حرفه ای در سال 1998 انجام داد، بر دنیای تنیس تسلط یافت و در تمام دوران بازی به رژیم غذایی خود و تناسب اندام اهمیت ویژه ای داده است . در اینجا نگاهی می اندازیم به آنچه استاد سوئیسی در یک روز می خورد و چگونه قبل از مسابقات سوخت گیری میکند تا خود را روی فرم نگه دارد.

رژیم غذایی راجر فدرر شامل چه مواردی است؟

طبق گزارش‌های فوربس و بیزینس تایمز، راجر فدرر در سال‌های اولیه ی حرفه اش یک گیاه‌خوار بود. فدرر تا سن 14 سالگی هیچ گوشتی نمی خورد و تنها پس از حضور در کمپ های تنیس در سوئیس شروع به اضافه کردن گوشت به رژیم غذایی خود کرد.او دوست دارد روز خود را با یک صبحانه شیرین، متشکل از وافل های خانگی با کمپوت میوه تازه، همراه با یک لیوان آب میوه تازه و قهوه آغاز کند.

وی عاشق پنیر است با روحیه ی واقعی یک سوئیسی، فدرر اعتراف کرد که عاشق خوردن فوندو و راکلت، دو غذای پنیر آب شده در جهان است. فوندو را می توان به عنوان یک ظرف آب شده پنیر توصیف کرد که با فرو بردن تکه های نان یا سبزیجات در آن خورده می شود. راکلت هم نوعی پنیر است که ذوب شده و به عنوان رویه گوشت، نان و سبزیجات استفاده می شود.

فدرر همچنین از طرفداران غذاهای هندی، ژاپنی و ایتالیایی است. در مصاحبه ای در سال 2017، او گفت که نمی تواند در برابر خوراکی های شیرین مانند بستنی و شکلات مقاومت کند. فدرر گفت که اگرچه اینها سالم ترین غذاها نیستند، اما او می تواند در حین بازی تنیس آنها را در حد اعتدال مصرف کند. در طول جلسات تمرینی ، فدرر در حال شارژ مجدد خود با موز مشاهده شده است! او یک رژیم غذایی بسیار ثابت قبل از مسابقه دارد که شامل “پاستا با سس سبک” است که ترجیحا شامل پنیر نیز باشد. فدرر فاش کرد که بیش از 20 سال است که همان روال قبل از بازی را دنبال می کند و نیازی به تغییر در آن احساس نکرده است.

برنامه غذایی روزانه فدرر

صبحانه:

  • آب پرتقال تازه فشرده
  • قهوه
  • وافل یا پنکیک با کمپوت میوه
  • قاشق غذاخوری سرکه سیب

میان وعده :

  • پروتئین بار
  • یک فنجان آجیل بدون نمک

ناهار:

  • کاسه پاستا با تکه های مرغ
  • سالاد سبز و برگ تازه

خوراک مختصر:

  • موز و توت تازه
  • شیک پروتئین

شام:

  • برای غذای اصلی هر نوع گوشت قرمز یا سفید یا ماهی مثل استیک
  • مقدار زیادی سبزیجات سبز رنگ
  • بستنی
دسته بندی انگیزشی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
No products in the cart.
ورود به سایت