زردچوبه چیست و چه خواصی دارد

عباس فتوتیعباس فتوتی

زَردچوبه یا زَرچوبه یا زَرده‌چال با نام علمی: Curcuma longa از رده زنجبیل‌وارها (Liliopsida)، راسته زنجبیل‌ها (Zingiberales)، تیره زنجبیلیان (Zingiberaceae)، گونه زردچوبه‌ای‌ها (Curcuma) است.

این گیاه گیاهی است چندساله که در هند و کشورهای جنوب آسیا به‌بار می‌آید و دمای حدود ۲۰–۳۰ درجه سانتیگراد و محیط مرطوب بارانی نیاز دارد.  پودر زردچوبه به رنگ زرد تیره‌است که یکی از پرکاربردترین ادویه‌ها در دنیا به‌شمار می‌رود و قسمت اصلی ادویه معروف کاری را تشکیل می‌دهد. ترکیب شیمیایی زردچوبه شامل ۵ درصد اسانس و ۵ درصد ماده اصلی زردچوبه، یعنی پلی‌فنلی بنام کورکومین است. مواد مغذی موجود در زردچوبه  تأثیرات خوبی بر سلامت انسان دارد. از جمله این مواد مغذی مهم ویتامین C، ویتامین B6، آهن و پتاسیم است . بسیاری از فواید این ادویه شگفت انگیز حاصل از ماده اصلی فعال آن یعنی کورکومین ناشی می شود.

 
 

 

 

royaltaam

کورکومین چیست؟

اخیراً علم شروع به تأیید ادعاهای سنتی کرده است که زردچوبه حاوی ترکیباتی با خواص دارویی است؛ این ترکیبات کورکومینوئید نامیده می شوند و مهمترین آنها کورکومین است. کورکومین ماده اصلی فعال زردچوبه میباشد که اثرات ضد التهابی قوی دارد و یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است.

نگهداری زردچوبه

پودر زردچوبه باید در یک ظرف کاملاً بسته و در جای خشک و خنک نگهداری شود همینجور باید از گرمای بیش از حد دور باشد چون می تواند روغن اسانس معطر خود را پخش کند و نور خورشید می تواند رنگش را نیز از بین ببرد. قرار گرفتن در معرض هوا برای مدت طولانی باعث رفتن طعم و بویش می شود.

12 خاصیت شگفت انگیز زردچوبه که باید بدانید :

1– زردچوبه حاوی ترکیبات “زیست فعال” با خواص دارویی است

بسیاری از مطالعات روی این گیاه از عصاره زردچوبه استفاده می‌کنند که عمدتا بصورت بارز حاوی کورکومین است. کورکومین در جریان خون شما جذب ضعیفی دارد. برای اینکه کورکومین بتواند بصورت کامل اثر خود رانشان دهد ، سرعت جذب این ماده در بدن باید بهبود یابد از این جهت استفاده از فلفل سیاه که حاوی پیپرین است کمک می کند تا سرعت جذب این ماده بالا رود . پیپرین یک ماده طبیعی است که جذب کورکومین را تا 2000% افزایش می‌دهد! در واقع بهترین مکمل‌های کورکومین حاوی پیپرین هستند و این باعث می‌شود که آنها به طور قابل ملاحظه‌ای موثرتر باشند. کورکومین همچنین محلول در چربی است، به این معنی که در چربی یا روغن حل و تجزیه می شود. به همین دلیل ممکن است ایده خوبی باشد که مکمل های کورکومین را با یک وعده غذایی پر چرب مصرف کنید.

royal

2-کورکومین یک ترکیب طبیعی ضد التهابی است

التهاب یا  inflammationبرای بدن فوق العاده مهم است زیرا در مبارزه با مهاجمان خارجی و در ترمیم آسیب در بدن شما نقش دارد. اگرچه التهاب در کوتاه مدت مفید است، اما اگر مزمن شود و به بافت های بدن شما حمله کند، می تواند نگران کننده باشد. دانشمندان بر این باورند که التهاب مزمن می تواند در برخی از بیماری ها نقش داشته باشد . از جمله این بیماری ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیماری قلبی
  • سرطان
  • سندرم متابولیک
  • بیماری آلزایمر
  • شرایط مختلف دژنراتیو

به همین دلیل است که هر چیزی که بتواند به مبارزه با التهاب مزمن کمک کند، به طور بالقوه در پیشگیری و کمک به درمان این شرایط مهم است. در حالی که موضوع التهاب چند لایه است و احتمالاً پاسخ ساده ای وجود ندارد، نکته کلیدی در مورد کورکومین این است که این ماده “زیست فعال” است و می تواند با التهاب مبارزه کند و دوزهای بسیار بالایی برای ایجاد نتایج دارویی مورد نیاز است.

3-زردچوبه می تواند ظرفیت آنتی اکسیدانی بدن را افزایش دهد

اعتقاد بر این است که آسیب اکسیداتیو یکی از مکانیسم‌هایی است که باعث پیری و بسیاری از بیماری‌ها است. رادیکال‌های آزاد، مولکول‌های بسیار واکنش‌پذیر با الکترون‌های جفت‌نشده هستند . رادیکال های آزاد تمایل به واکنش با مواد آلی مهم مانند اسیدهای چرب، پروتئین ها یا DNA دارند. دلیل اصلی مفید بودن آنتی اکسیدان ها این است که از بدن شما در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند. کورکومین یک آنتی اکسیدان قوی است که به دلیل ساختار شیمیایی خود می تواند رادیکال های آزاد را خنثی کند. علاوه بر این، مطالعات حیوانی و سلولی نشان می دهد که کورکومین ممکن است عملکرد رادیکال های آزاد را مسدود کند و ممکن است فعالیت آنتی اکسیدان های دیگر را تحریک کند. برای تایید این مزایا، مطالعات بالینی بیشتری در انسان مورد نیاز است.

royal taam

4-کورکومین می تواند عامل نوروتروفیک مشتق از مغز را تقویت کند

قبل از اینکه دانشمندان درک درستی از نورون ها داشته باشند، اعتقاد بر این بود که آنها پس از اوایل کودکی قادر به تقسیم و تکثیر نیستند. با این حال، آنها اکنون می دانند که اینطور نیست. نورون ها قادر به ایجاد اتصالات جدید هستند و در نواحی خاصی از مغز می توانند تکثیر شوند و تعداد آنها افزایش یابد. یکی از محرک های اصلی این فرآیند عامل نوروتروفیک مشتق از مغز یا  BDNFاست. این ژنی است که در ساخت “پروتئین ارتقاء حیات نورون‌ها” نقش دارد. پروتئین BDNF در حافظه و یادگیری نقش دارد و می‌توان آن را در مناطقی از مغز که مسئول خوردن، نوشیدن و وزن بدن هستند، یافت. اختلالات رایج مغزی با کاهش سطح پروتئین BDNF، از جمله افسردگی و بیماری آلزایمر مرتبط است. جالب توجه است، مطالعات حیوانی نشان داده است که کورکومین ممکن است سطح BDNF مغز را افزایش دهد و با انجام این کار، ممکن است در به تاخیر انداختن یا حتی معکوس کردن بسیاری از بیماری های مغزی موثر باشد و در کاهش عملکرد مغز مربوط به سن نیز موثر است. با این حال، از آنجایی که این مطالعات روی حیوانات انجام شده است، نمی‌توان گفت که نتایج برای انسان‌ها مشابه است. کورکومین همچنین ممکن است به بهبود حافظه و توجه کمک کند، که با توجه به اثرات آن بر سطوح BDNF منطقی به نظر می‌رسد. با این حال، برای تایید این موضوع به مطالعات بیشتری نیاز است.

5-کورکومین و کاهش خطر بیماری قلبی

بیماری قلبی اولین علت مرگ و میر در جهان است. محققان چندین دهه آن را مطالعه کرده اند و چیزهای زیادی در مورد علت وقوع آن آموخته اند. جای تعجب نیست که بیماری قلبی فوق العاده پیچیده است و چیزهای مختلفی در آن نقش دارند. کورکومین ممکن است به معکوس کردن بسیاری از مراحل در روند بیماری قلبی کمک کند. شاید مزیت اصلی کورکومین در مورد بیماری قلبی بهبود عملکرد اندوتلیوم، پوشش داخلی بدن شما باشد. اختلال عملکرد اندوتلیال عامل اصلی بیماری قلبی است. این زمانی است که اندوتلیوم شما قادر به تنظیم فشار خون، لخته شدن خون و عوامل مختلف دیگر نیست. علاوه بر این، کورکومین می تواند به کاهش التهاب و اکسیداسیون کمک کند (همانطور که در بالا توضیح داده شد)، که می تواند در بیماری قلبی نقش مهمی داشته باشد.

6-زردچوبه به پیشگیری از سرطان کمک میکند

سرطان یک بیماری است که با رشد کنترل نشده سلول مشخص می شود. انواع مختلفی از سرطان وجود دارد که به نظر می رسد توسط مکمل های کورکومین تحت تأثیر قرار می گیرند. کورکومین به عنوان یک گیاه مفید در درمان سرطان مورد مطالعه قرار گرفته است و مشخص شده است که بر رشد و توسعه سرطان تأثیر می گذارد. مطالعات نشان داده است که می تواند:

  • به مرگ سلول های سرطانی کمک کند
  • کاهش آنژیوژنز (رشد عروق خونی جدید در تومورها)
  • کاهش متاستاز (گسترش سرطان)

اینکه کورکومین با دوز بالا – ترجیحا با تقویت کننده جذب مانند پیپرین – می تواند به درمان سرطان در انسان کمک کند، هنوز به درستی بررسی نشده است. با این حال، شواهدی وجود دارد که ممکن است در وهله اول از بروز سرطان، به ویژه سرطان های دستگاه گوارش جلوگیری کند. مانند سرطان کولورکتال. در یک مطالعه 30 روزه روی 44 مرد با ضایعات در روده بزرگ که گاهی سرطانی می شوند، 4 گرم کورکومین در روز تعداد ضایعات را تا 40 درصد کاهش داد.

7-کورکومین ممکن است در درمان بیماری آلزایمر مفید باشد

بیماری آلزایمر شایع ترین شکل زوال عقل است و ممکن است در 70 درصد موارد زوال عقل نقش داشته باشد. در حالی که درمان به برخی از علائم آن پایان میدهد، هنوز هیچ درمانی برای آلزایمر وجود ندارد. به همین دلیل است که پیشگیری از وقوع آن در وهله اول بسیار مهم است. نشان داده شده است که کورکومین از سد خونی مغزی عبور می کند و از آنجایی که التهاب و آسیب اکسیداتیو در بیماری آلزایمر نقش دارند و کورکومین اثرات مفیدی بر روی هر دو دارد میتواند برای جلوگیری از آلزیمر مفید واقع شود . علاوه بر این، یکی از ویژگی‌های کلیدی بیماری آلزایمر، انباشته شدن توده‌های پروتئینی به نام پلاک‌های آمیلوئید است. مطالعات نشان می‌دهند که کورکومین می‌تواند به پاکسازی این پلاک‌ها کمک کند. اینکه آیا کورکومین می‌تواند پیشرفت بیماری آلزایمر را در افراد کنترل کند یا حتی معکوس کند، در حال حاضر ناشناخته است و نیاز به مطالعه دارد.

8-پوست و مویی عالی با زردچوبه درمانی

زردچوبه برای پوست و مو نیز بسیار مفید است و میتوان با آن کارهای مراقبتی خوبی برای پوست انجام داد مانند ماسک صورت . از خواص این ماده شگفت انگیز برای پوست ، روشن کردن پوست ، پاکسازی پوست ، کاهش چین و چروک ، رفع سیاهی دور چشم و درمان جوش صورت و آکنه را میتوان نام برد . خاصیت ضد التهابی زردچوبه التهاب جوش و آکنه را کاهش می‌دهد و خاصیت آنتی باکتریایی آن باعث جلوگیری از بروز مجدد آکنه می‌شود.

همینطور برخی مطالعات می گویند که کورکومین موجود در زردچوبه می تواند از ریزش مو جلوگیری کند و شوره سر را نیز درمان کند .

9– زردچوبه مفید برای بیماران آرتریت

آرتروز یک مشکل رایج در کشورهای غربی است. انواع مختلفی از آرتریت وجود دارد که بیشتر آنها شامل التهاب در مفاصل هستند. با توجه به اینکه کورکومین یک ترکیب ضد التهابی قوی است، منطقی است که ممکن است به آرتریت کمک کند. در یک مطالعه در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید، کورکومین حتی از یک داروی ضد التهابی موثرتر بوده .

10– کورکومین موجود در زرچوبه و تاثیر آن بر افسردگی

کورکومین در درمان افسردگی نویدبخش است. در یک کارآزمایی کنترل شده، 60 نفر مبتلا به افسردگی به طور تصادفی به سه گروه تقسیم شدند. یک گروه پروزاک مصرف کردند، گروهی دیگر 1 گرم کورکومین مصرف کردند و گروه سوم هر دو پروزاک و کورکومین مصرف کردند. پس از 6 هفته، کورکومین به بهبودهایی مشابه با پروزاک منجر شد و گروهی که هم پروزاک و هم کورکومین مصرف کردند بهترین عملکرد را داشتند. طبق این مطالعه کوچک، کورکومین به اندازه یک داروی ضد افسردگی موثر است. افسردگی همچنین با کاهش سطح     BDNF و کوچک شدن هیپوکامپ، ناحیه ای از مغز که در یادگیری و حافظه نقش دارد، مرتبط است. کورکومین می تواند به افزایش سطح BDNF کمک کند و به طور بالقوه برخی از این تغییرات را معکوس کند. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد کورکومین می تواند انتقال دهنده های عصبی سروتونین و دوپامین را تقویت کند.

11-کورکومین به تاخیر در پیری و مبارزه با بیماری های مزمن مرتبط با افزایش سن کمک میکند

اگر کورکومین واقعا می تواند به پیشگیری از بیماری قلبی، سرطان و آلزایمر کمک کند، ممکن است فوایدی برای طول عمر نیز داشته باشد. این نشان می دهد که کورکومین ممکن است پتانسیل یک مکمل ضد پیری را داشته باشد.

12 کمک به کاهش وزن

زردچوبه باعث  تسریع میزان متابولیسم در بدن میشود و اجازه میدهد بدن شما مقدار قابل توجهی کالری را بسوزاند و در نتیجه باعث کاهش وزن شود. زردچوبه با کورکومین، می تواند مکمل ایده آلی برای کاهش وزن باشد، زیرا سطح کلسترول بد را کاهش میدهد ، کبد را پاکسازی میکند و مسئول سرکوب پیام های التهابی در عضله، لوزالمعده و سلول های چربی است.

royal

در نهایت به شما توصیه میکنیم از این ادویه شگفت انگیز در برنامه غذایی خود به شکل های مختلف استفاده کنید . زردچوبه را به شکل چای ، معجون نوشیدنی ، کپسولهای خوراکی و اضافه کردن پودر ان در انواع غذا  میتوان استفاده کرد .

چای زردچوبه : ۴پيمانه آب جوش ، يک قاشق مرباخوري پودر زردچوبه و يک قاشق مرباخوري پودر زنجبيل را به مدت ۱۰دقيقه روي شعله گذاشته تا کمی بجوشد سپس چاي آماده شده را از صافي رد کنيد، و با کمي عسل و ليموترش ميل کنيد.

معجون پیشنهادی : یک قاشق غذاخوری زردچوبه، کمی فلفل سیاه، یک تکه ریشه زنجبیل تازه، آب یک عدد پرتقال تازه، آب دو عدد لیموترش تازه، پنج عدد هویج کوچک و یک عدد خیار را داخل مخلوط کن بریزید و کاملا میکس کنید. کمی آب به ترکیب تان اضافه کنید تا رقیق تر شود.

دسته بندی تغذیه و سلامتی کتاب رویال طعم
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
No products in the cart.
ورود به سایت