غذا نخوردن در کودکان و راه حلهایی برای حل آن

عباس فتوتیعباس فتوتی

بسیاری از والدین، با مشکل بد غذایی و بی اشتهایی در کودکان خود رو به رو می شوند. در ابتدا به نظر نمی رسد که این مشکل بزرگ باشد، اما بعد از مدتی این سوال برای والدین ایجاد خواهد شد که آیا فرزند من می تواند تمام دوره رشد خود را با خوردن نودل، بیسکوییت و تکه های سیب سپری کند ؟ آیا فرزند من تا ابد بی اشتها خواهد بود ؟

قبل از دعوا کردن با کودک خود و یا سرو کردن کورن فلکس برای صبحانه، ناهار و شام او، به خاطر داشته باشید که بد غذایی و غذا نخوردن در کودکان یک مشکل بسیار رایج و عادی است، عموما بد غذایی در کودکان دلایلی بسیار ساده دارد، برای مثال :

1. سلیقه شخصی( مثلا باید قبول کنید که با اینکه گل کلم خواص بسیار زیادی دارد همه ما از خوردن آن لذت نمی بریم. )

2. نداشتن احساس گشنگی

3. بی میلی نسبت به امتحان خوراکی ها و غذا های جدید

4. مشکلات رایج کودکی همانند گلو درد و یا شکم درد

5. بی حوصلگی

با این حال، دلایل جدی تری نیز ممکن است وجود داشته باشد که کودک شما بی میل است، و حتی اگر دلیل دیگری وجود نداشته باشد هم قطعا شما دوست ندارید که بی اشتهایی کودکتان تبدیل به یک عادت بلند مدت شود. مهم ترین امر در بهبود این وضعیت این است که دلایل کم اشتهایی کودک خود را درک کنید و به دنبال راه حلی برای تغییر این وضعیت بگردید.

آیا تنها دلیل غذا نخوردن در کودکان، بد غذایی است ؟

یکی از بزرگترین اشتباه والدین و بزرگسالان این است که همواره غذا نخوردن کودکان را بد غذایی می نامند و فکر می کنند تنها دلیل غذا نخوردن کودکان، حساس بودن آنها در انتخاب چیزی است که می خورند و یا می نوشند. ابتدا بهتر است نگاهی به مفهوم بد غذایی بیاندازیم و این احتمال را در نظر بگیریم که ممکن است غذا نخوردن کودکان، دلیلی بجز بد غذایی باشد.

بد غذا به فردی گفته می شود که از خوردن یک سری غذا های خاص صرف نظر کرده و بخواهد همواره و در هر وعده، ناگت مرغ یا ساندویچ کره بادام زمینی بخورد. در بسیاری از این افراد، دلیل بد غذایی تنها سلیقه آن ها در خوردن غذا است.

هنگامی که فرزند شما از خوردن غذا خودداری می کند، بهتر است با دقت بیشتری به دنبال دلیل آن بگردید، بجز سلیقه محدود او در خوردن غذا، ممکن است دلایلی همچون سختی در جوییدن  و قورت دادن آن برای او وجود داشته باشد. با اینکه در اکثریت مواقع این مشکلات ریشه بزرگی ندارند، گاهی اوقات نیز ممکن است که دلایل اساسی تری به جز لجبازی کودک شما برای بد غذایی او وجود داشته باشد که جلوتر به آنها می پردازیم.

رویال طعم

هر مشکلی که وجود داشته باشد، شما نباید کودک خود را مجبور به خوردن غذا کنید. اما این بدین معنا نیست که شما موظف هستید تا تنها غذای مورد علاقه کودک خود را درست کنید. بهترین راه حل این است که شما انواع مختلفی از غذا های سالم و مقوی را در بشقاب کودک خود قرار دهید و بگذارید که او تصمیم به خوردن بخش های مورد علاقه خود از غذا ها بگیرد، ممکن است که او برنج و سبزیجات را کنار زده و تنها مرغ را بخورد. کلید حل مشکل غذا نخوردن در کودکان این است که غذا های گوناگونی را در بشقاب آن ها قرار دهید و همواره با روی خوش از آن ها پذیرایی کنید.

چند راه حل موثر برای حل مشکل غذا نخوردن در کودکان

ما در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با چند ایده موثر برای رفع مشکل بد غذایی در کودکانتان آشنا کنیم :

حواس پرتی در هنگام خوردن غذا را از بین ببرید :

اجازه استفاده از تبلت، تلویزیون و دیگر وسایل الکترونیکی هنگام خوردن غذا می تواند علاقه و اشتهای کودک به خوردن غذا را از او بگیرد و حواس او را پرت کند، با اینکه بنظر می رسد استفاده از این وسایل موجب ساکت و مشغول شدن کودک می شود، بهتر است که در هنگام خوردن غذا جلو ایجاد هرگونه حواس پرتی را برای کودک گرفته و اجازه دهید که او فقط و فقط بر روی خوردن، جوییدن و قورت دادن غذای خود تمرکز کند. اما این مشکل تنها شامل کودکان نمی شود، خود شما نیز می بایست هنگام خوردن غذا تلفن همراهتان را کنار گذاشته و بگذارید که او از شما الگو بگیرد !

زمانی که تمرکز اعضای خانواده بر روی غذایشان، مکالمه با یکدیگر و پیوند خانوادگیشان است، غذا خوردن برای کوچولو شما نیز راحت تر میشود. اطمینان حاصل کنید که فضایی که برای غذا خوردن خود و کودک خود انتخاب می کنید، راحت و آرام است و فضای کافی برای لذت بردن از غذا وجود دارد. شما می توانید از یک صندلی مخصوص، نرم و راحت برای کودکتان استفاده کنید تا او نیز در هنگام غذا خوردن احساس ناراحتی نکند.

 
 

 

 

رویال طعم

از مناسب بودن میزان غذایی که برای کودک خود آماده می کنید مطمئن شوید :

همیشه مشکل کودک شما نیست، گاهی اوقات مشکل خود شما هستید ! هیچ اهمیتی ندارد که کودک شما غذای خود را تمام می کند یا نه، همین که او غذا های مختلف را امتحان کند و احساس سیری کند کافیست. واضح است که کودکان بسیار کوچک تر از بزرگسالان هستند و ظرفیت معده کمتری دارند، پس همواره به خاطر داشته باشید که کودکان به خوردن غذای کمتری هم برای سیر شدن نیاز دارند. اگر شما بشقاب آن ها را از غذا پر کنید این احتمال وجود دارد که آن ها نتوانند غذای خود را تمام کنند، این به این خاطر نیست که کودک شما بد غذاست و یا لجباز است، بلکه دلیل اصلی آن تنها سیری است.

همیشه بشقاب آن ها را با مقدار مناسب و کمی از غذا پر کنید، اگر غذایشان تمام شد و باز هم احساس گرسنگی کردند، به شما خواهند گفت. به زبان ساده تر، به کودکان خود حق انتخاب دهید !

این را هم به خاطر داشته باشید که گاهی اوقات آنها احساس گرسنگی نمی کنند. کودکان، به ویژه در سنین کم اشتهای بسیار پیچیده و غیرخطی ای دارند که می تواند در طول یک روز، چند روز و یا یک هفته عوض شود. هیچ ضرورتی وجود ندارد که کودک شما در هر وعده، غذا بخورد.

زمان وعده های غذایی را نزدیک به زمان خواب کودک قرار ندهید :

به غیر از عوارض بدی که نزدیک بودن زمان شام به زمان خواب دارد، غذا دادن به کودکی که خواب آلود و بی قرار است نیز خود یک چالش بزرگ است ! پس هیچگاه زمان وعده های غذایی را نزدیک به زمان خواب و یا قبل و بعد از یک فعالیت قرار ندهید، اگر این موضوع بدین معناست که دیگر اعضای خانواده هم باید زمان غذا خوردن را با کودک شما هماهنگ کنند، هیچ ایرادی وجود ندارد.

از استرس وارد کردن به فرزند خود پرهیز کنید :

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است کودک شما بی میل باشد، استرس و اضطرابی است که در زمان خوردن غذا به او وارد می شود، مجبور کردن، زور کردن و داد زدن بر سر کودک هیچ مشکلی را حل نمی کند. اگر کودک شما ناراحت شود و یا گریه کند، تمامی احتمالاتی که برای غذا دادن به او وجود دارد از بین می رود. بهتر است بجای دادن زدن و مجبور کردن او، با صبر و حوصله تنها او را به خوردن غذا تشویق کنید.

 
 

 

 

از کودک خود در تهیه غذا کمک بگیرید :

با اینکه بسیاری از کودکان کم سن و سال سلیقه محدودی در خوردن غذا دارند، تنوع می تواند هیجان بیشتری را به غذا اضافه کند. اگر احساس می کنید که مدت طولانی است که غذا های یک شکل درست می کنید ( حتی اگر این درخواست کودکتان بوده است )، احتمال این وجود دارد که تغییر این روند به بهبود اشتهای کودکتان کمک کنند.

اجازه دهید تا کودکتان غذایی که برای وعده بعدی درست می کنید را انتخاب کند، او را با خود به خرید ببرید و از او در روند تهیه غذا کمک بگیرید، کمک گرفتن از او سطح اعتماد به نفس کودک را بالا برده و او را کنجکاو می کند تا غذایی که به کمک هم درست کردید را امتحان کند !

میزان خوراکی هایی که کودکتان خارج از وعده های اصلی می خورد را کاهش دهد :

نه تنها کودکان، بلکه هیچ انسانی نمی تواند نیم ساعت بعد از خوردن کلی خوراکی و نوشیدنی ناهار بخورد ! این موضوع حتی در کودکان شدید تر نیز می باشد چرا که ظرفیت معده آن ها کمتر است و خوردن خوراکی می تواند به آسانی آن ها را سیر کند. این بدین معنا نیست که اگر کودکتان احساس گشنگی کرد به او بگویید که تا زمان آماده شدن غذا صبر کند، بلکه شما می بایست میزان خوراکی که او قبل از هر وعده غذایی میل می کند را کنترل کرده و در صورت نیاز کاهش دهید.

استایل غذا خوردن کودک خود را یاد بگیرید :

استایل غذا خوردن کودک شما می تواند بر روی میزان غذایی که در هر وعده می خورد تاثیر بگذارد، برای مثال ممکن است کودک شما علاقه ای به خوردن زیاد شام نداشته باشد، اما صبحانه مفصلی بخورد و یا در زمان ناهار اشتهای بیشتری داشته باشد.

 
 

 

 

رویال طعم

نتیجه گیری

غذا نخوردن در کودکان یک چالش رایج در فرزند داری است. این مشکل به قدری رایج است که از آن به عنوان یک آئین زودگذر در دوره نوپایی کودکان یاد می شود ! درست است که بد غذایی و کم اشتهایی کودکان، اضطراب و سختی بسیاری را برای والدین به همراه دارد، اما بیشتر اوقات این مشکل به خودی و خود و با گذر زمان و بزرگ تر شدن آنها، حل می شود.

درست است که بیشتر اوقات ریشه اصلی این مشکل، بد غذایی و بالا و پایین اشتهای کودکان است، اما گاهی اوقات ممکن است که دلایل جدی تری نیز برای این موضوع وجود داشته باشد. اگر راه حل هایی که در بالا به آن ها اشاره شد و گذر زمان این مشکلات را حل نکرد و کودک شما علائم دیگری را از خود نشان داد، ممکن است دلایل مهم تر و اساسی تری برای این مشکل وجود داشته باشد و باید هر چه سریعتر به دنبال راه حلی برای درمان و اصلاح آن باشید. در صورتی که احساس می کنید دلایل دیگری برای بی اشتهایی و بد غذایی فرزندتان وجود دارد، بهتر است که به یک مختصص کودکان مراجعه کنید.

 
 

 

 

دسته بندی اطلاعات عمومی کتاب رویال طعم
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
No products in the cart.
ورود به سایت