حلیم با گوشت گوسفندی

عباس فتوتیعباس فتوتی

هلیم یا حَلیم از غذاهای سنتی منطقهٔ خاورمیانه است که با گوشت و گندم یا بلغور یا جو پخته می‌شود و غذایی بسیار مغذی و انرژی زاست از این رو برای وعده صبحانه یا سحری و افطار در ماه مبارک رمضان پیشنهاد میشود . این غذا را عمدتا با گوشت گوسفند و گوساله میپزند اما با گوشت بوقلمون یا حتی مرغ نیز این غذا پخته میشود . همینطور این غذای مغذی و مقوی برای کودکان و سالمندان نیز بسیار مناسب است . بر اساس ذائقه هر کس این غذا را با نمک یا شکر نوش جان میکنند .

مواد جهت سرو : 3-4 نفر

زمان آماده سازی و پخت گندم پنج ساعت همزمان با آماده سازی گندم دوساعت زمان جهت پخت گوشت گوسفند با حرارت کم و به صورت حبابی

زمان تکمیل پخت جهت جا افتادن حلیم سی دقیقه

مواد لازم :

  • گوشت کف دست گوسفندی         300 گرم
  • پیاز                                    1 عدد
  • آب                                     6 پیمانه
  • نمک                                   به مقدار لازم
  • گندم پوست کنده ( خیس خورده )    1 پیمانه
  • روغن حیوانی ، دارچین و کنجد      برای تزیین

طرز تهیه :

ابتدا گوشت را بدون استخوان کنید و همراه 3 پیمانه آب و یک عدد پیاز خرد شده داخل قابلمه ای روی حرارت قرار دهید تا گوشت کاملا پخته شود ، در نیم ساعت اخر پخت کمی نمک به گوشت بزنید و بعد از پخت کامل گوشت ها را ریش ریش کنید . در حین پخت گوشت گندمهایی که از قبل خیس خورده اند را نیز همراه 3 پیمانه آب روی حرارت قرار دهید تا گندمها نیز پخته شوند ( حدود 5 ساعت زمان نیاز است برای پخت گندمها ) . گندم های پخته شده را با گوشت کوب برقی کاملا له کنید سپس گوشت ها را به ان اضافه کنید . ( میتوانید گوشت ها را نیز میکس کنید با گندم ها ) . نیم ساعت به مخلوط گندم و گوشت زمان دهید تا حلیم جا بیافتد سپس داخل ظرف مناسب سرو کنید و روی آن را با روغن حیوانی ، دارچین و کنجد تزیین و نوش جان کنید .

دسته بندی غذاهای ایرانی کتاب آشپزی رویال طعم
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
No products in the cart.
ورود به سایت